باید فضای فرهنگی کشور را باغبانی کرد
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۰
* محمد اسفندیاری، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد
 
اگر روزي رزمندگان اسلام در دوران سخت دفاع مقدس با فريادهاي «يا حسين» از فرهنگ غنی اسلام و مرز و بوم اين كشور دفاع می‌کردند و توانستند دشمن تا دندان مجهز شده را به عقب برانند چيزي نبود جزء عشق به ابا عبدا...، اين عشق چيز كمي نبود، آن‌ها با پيوند زدن به ائمه اطهار خود را در دنياي اخروي می‌دیدند و دلبستگي هاي دنياي امروزي را خوار و خفيف می‌شمردند، اين روحيه و عشق حقيقي را با هيچ چيز عوض نمی‌کردند و با اين روحيه دشمن را نه تنها در جنگ سخت بلكه در جنگ نرم كه پیچیدگی‌های آن خيلي بيشتر از جنگ سخت است شكست دادند، چرا كه دوران دفاع مقدس يك جريان فرهنگي با شاخص‌های ديني و الگوهاي مقدس بود، شب حمله پرچم‌ها به نام ابوالفضل عباس علمدار كربلا مزين شده بود، اين نمونه بارزي از فرهنگ سازي است، اين فرهنگ در قلب و روح رزمندگان نهادينه شده بود. دقیقاً نياز امروز كشور در شرايطي كه دشمن ديگر به هزار و یک دلیل توان مقابله از طریق جنگ سخت را ندارد و به جنگ نرم رو آورده فرهنگ سازی است يادمان باشد تهاجم غرب امري جديد و نوظهور نيست و چنانکه رهبر معظم انقلاب نیز فرموده‌اند: «جنگ نرم فقط مخصوص ایران نیست اما در موضوع ایران، هدف اصلی از این جنگ نرم فکر شده و حساب شده، استحاله‌ی جمهوری اسلامی ایران و تغییر باطن و سیرت، با حفظ صورت و ظاهر آن است.»
 بررسی‌ها نشان داده اساس و پايه تهاجم غرب در همه ابعاد و جوانب آن از يك تفكر سلطه جويانه نشأت گرفته كه غرب را محور تمدن بشري و ديگران را جيره خواران آن تلقي می‌کند بدين ترتيب استعمارگران به اين نتيجه رسيدند كه بهترين راه نفوذ در ساير كشورها، نفوذ در فرهنگ آنان و استحاله دروني آن است، آنان می‌خواهند ارزش‌های مورد پسند خود را ارزش‌های مترقي جلوه دهند و جايگزين معيارهاي بومي و فطري ملت‌ها سازند و از اين طريق بدون هيچ دغدغه اي از آينده منافع خود در كشورها مطمئن باشند به همين منظور در تلاش هستند با برنامه ريزي دقيق نسل جوان و پرتوان امروز كشور را كه از نزديك فرهنگ دفاع مقدس را مشاهده و لمس نكرده تحت تأثیر هجمه‌های فرهنگي خود قرار دهند و با مهندسي فرهنگي، به ذهن و قلب سرمایه‌های كشور تسلط پيدا كنند و حداقل موجب فرار مغزها شده و در سطح حداکثری آن نظام جمهوري اسلامي را از جريان واقعي خود خارج كنند، تجدد گرايي، علم زدگي و عقل گرايي ظاهری، بي اعتبار نشان دادن معارف اسلامي به بهانه عدم تطابق با دانش‌های نوين بشري، طرح جدايي دين از سياست، ترويج بي حجابي و بد حجابي، رواج مدهاي غربي و ارزش‌های آن، عدم تحکیم خانواده، تهيه و پخش فیلم‌های غير اخلاقي و... ابزارهاي تخلیه فرهنگ خودی می‌باشد و چنانکه مقام معظم رهبری مدظله العالی می‌فرمایند: «جنگ نرم بر خلاف جنگ سخت، آشکار، قابل فهم و ملموس نیست و حتی در برخی موارد طرف مقابل ضربه‌ی خود را می زند اما جامعه‌ی هدف، دچار خواب آلودگی و عدم احساس حمله است.»
بايستي به جملات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی درباره موضوع فرهنگ توجه كنيم ايشان می‌فرمایند: «در مقوله‌‌ی فرهنگ، رفتارِ حکومت باید دلسوزانه مثل رفتار باغبان باشد. باغبان بهنگام نهال می‌‏کارد، بهنگام آبیاری می‌‏کند، بهنگام سم‌پاشی می‌کند و بهنگام هم میوه‌‏چینی. باید فضای فرهنگی کشور را باغبانی کرد؛ یعنی مسئولانه و با دقت این مقوله را دنبال کرد.»
اين فرمايشات رهبري نقش و وظيفه متوليان امر فرهنگ را سخت و دو چندان می‌کند. يادمان باشد جريان فرهنگي بومي شده، تدريجي و با پشتوانه‌های اسلامي است. خوشبختانه در دوران دفاع مقدس و ادوار تاريخي«شيعه» نمونه‌های بارزي از مشي و فرهنگ اسلامي وجود دارد ولي نكته مهم عجين شدن و نهادينه شدن اين فرهنگ با زندگي امروز مردم است.
مهم‌ترین موضوع در نهادينه شدن فرهنگي، افزايش سطح اعتماد سازي مردم است به عبارت ديگر دوگانگي در رفتار مسئولين و نخبگان آسيب جبران ناپذيري بر افكار عمومي وارد می‌کند چرا كه ارتباط معناداري بين اعتماد سازي و همسويي جامعه وجود دارد بدین جهت که مردم از سطح آگاهي لازم جهت تحليل موضوعات برخوردار هستند و آنچه مورد ارزيابي آحاد مردم قرار می‌گیرد عمل است نه حرف با اين استراتژي می‌توان تقویت روحیه ولایت‌مداری با تأکید بر جایگاه امامت و رهبری با ترویج سبک زندگی اسلامی عزتمندانه و افزایش بصیرت سیاسی و توان تحلیل در شناخت دشمن در حوزه فرهنگي را اجرايي كرد.
يادمان باشد حيات بشري همواره با فرهنگ توأم بوده است، ملتي كه فرهنگ مخصوص به خود نداشته باشد مرده محسوب می‌شود.
دادن آگاهي بايد به شيوه متناسب و مطلوب يعني از راه هنر و علم باشد تا جوانان را از آنجه كه عليه آنان در شرف تكوين است آگاه سازد. مسئولين بايد گسترش مراكز تفريحي، فرهنگی و اجتماعی براي جوانان را به عنوان يكي از ضروريات بزرگ اجتماعي مورد توجه قرار دهند.
تبدیل جنگ نرم دشمن به فرصتی برای افزایش قدرت نرم را نباید دست کم گرفت:
هر ملتی و کشوری دارای منابع قدرت نرم است که شناسایی، تقویت و سازماندهی آن‌ها می‌تواند براساس یک طرح جامع تبدیل به یک فرصت و هجوم به دشمنان طراح جنگ نرم شود
به عنوان مثال، منابع قدرت نرم در ایران را می‌توانیم «فرهنگ و تمدن اسلامی و عشق و دلباختگی به سيد الشهدا»، «قدرت نفوذ رهبری»، «حماسه آفرینی‌ها» و «درجه بالای وفاداری ملت به ساختار دینی و ملی و تمدن ایران اسلامی» بدانیم که در راهپیمایی ده‌ها میلیونی در ٢٢ بهمن سال گذشته و سال‌های قبل در سراسر کشور، برای طراحان جنگ نرم پیامی روشن داشت.
همچنین از منابع قدرت نرم ملت ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- در اختیار داشتن افراد دانشمند، خلاق و باهوش؛
- داشتن تحصیلکردگان زیاد؛
- تراز بالای دانایی و نرخ سواد دانشگاهی؛
- اراده و عزم ملی برای پیشرفت و آبادانی کشور؛
- وجود اقشار مختلف با انگیزه و دارای شوق که از روحیه دینی، ملی و حماسی برخوردارند.
گسترش دامنه و شمول فعالیت‌های فرهنگی و افزایش محصولات فرهنگی تأثیرگذار به منظور ترويج فرهنگ ارزش‌های اسلامي بر جامعه و جوانان:
نبرد فرهنگی را با نبرد فرهنگی می‌شود پاسخ داد.
یکی از عرصه‌های جهاد که امروز همه نخبگان فکری، هنرمندان، روشنفکران و بسیجیان بایستی وارد آن شوند، عرصه جهاد و مقابله با افکار و فرهنگ غلط انحرافی است،
در زمان جنگ، با وجود كمبود امكانات نظامی، همه استفاده صحیح از امكانات را سرلوحه برنامه خود قرار داده بودند، ولی در تهاجم فرهنگی با وجود امكانات بسیار خوب و مناسب، با سابقه فرهنگی درخشان و میراث فرهنگی غنی، نیروهای فرهنگی مجرب و متخصص مردمی، فرهنگ دوست و فرهنگمدار، متأسفانه به نحو مطلوب از امكانات و افراد صاحب نظر در حوزه فرهنگی استفاده نمی‌شود.
عملیات روانی متقابل:
در مقابله با جنگ نرم نبایستی منفعلانه عمل کرد. عاملان تهدید نرم از انواع تبلیغات، فنون اعتماد سازي روش‌های نفوذ اجتماعی و عملیات روانی به منزله روش‌های تغییر نگرش‌ها، باورها و ارزش‌های جامعه هدف استفاده می‌کنند. انجام تبلیغات هوشمندانه، سریع با قدرت منطق و اندیشه و احاطه ذهنی بر مخاطبان جنگ نرم می‌تواند یکی از روش‌های مقابله باشد. در جنگ سخت بايستی بین نیروها و دستگاه‌های فرهنگی برای اجرای یك عملیات نظامی، نیروهای عمل كننده، با یگان‌های مستقر در منطقه، هماهنگی انجام می‌دادند؛ اما در بحث تهاجم فرهنگی و مبارزه با آن، هر كدام از نهادهای فرهنگی، ساز خود را كوك کرده‌اند و طبل و دهل خود را می‌نوازند و به نحوی زحمات دیگری را خنثی می‌کنند.
حساسیت رسانه‌ها:
در تهاجم نظامی، رسانه ملی، مارش روحیه، آژیر خطر و... پخش می‌کرد؛ حتی بین برنامه‌های حساس. ولی متأسفانه در حال حاضر حساسیت رسانه برای برنامه‌هایی با ساختار فرهنگی- دینی و سرگرم کننده با عمق فرهنگ اسلامی ایرانی بسیار کم و غیر تأثیر گذار شده است. به نظر می‌رسد باید رسانه را به فرماندهان جنگ نرم سپرد و با تشکیل اتاق‌های فکر به سپاه اندیشمند و فرماندهان بصیر به قلب و دل دشمن زد و چنانکه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: «همه‌ی پیشرفت‌های روز افزون محیط مجازی در خدمت تحقق اهداف جنگ نرم است اما مهم تر از این امکانات و پیشرفت‌های سخت افزاری، لشکر عظیم نخبگان فکری، سیاسی، ادبی، اجتماعی و فعالان برجسته‌ی ارتباطات و رشته‌های مختلف هنری است که عقبه‌ی نرم افزاری قوی و تأثیرگذاری را برای تحقق اهداف جنگ نرم فراهم آورده است.» فرزندان شهدا – ایثارگران- بسیجیان و فرماندهان جنگ نرم باید بسیج شوند و فضای فرهنگی کشور را باغبانی کنند تا عطر و بوی دل انگیز گل‌های باغ فرهنگ اسلامی- ایرانی مردم سراسر جهان را به سوی خود بکشاند.
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 140262
 


 
 
دولت ایثارگران
 

*حجت الاسلام و المسلمین شهیدی، نماینده ولی فقیه،...

 
 
 
 
فراخوان جشنواره «سرچشمه سرخ» منتشر شد