توصیه های اداره کل آموزش به داوطلبان شاهد و ایثارگر برای آمادگی علمی در آزمون سراسری سال 96
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۰
اداره کل آموزش در اطلاعیه ای به داوطلبان شاهد و ایثارگر توصیه هایی به منظور آمادگی علمی برای شرکت در آزمون سراسری سال 96 با توجه به زمان باقی مانده صادر کرد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است با توجه به اینکه احساس بی حوصلگی، خستگی و نیاز به خواب  در  بهار براي شما کنکوري‌هاي عزيز هم ممکن است پيش بيايد. با توجه به اينکه، زمان برگزاري آزمون سراسري نزديک است برای غلبه  بر تنبلی بهتر است به موارد زير توجه فرماييد:
1- به خود پاداش بدهيد
بزرگترين نيروي انگيزه ­بخش در جهان، داشتن شور و هيجان و رضايت از کاري است که انجام مي‌دهيد. اگر احساس کنيد که پاداش تلاش خود را مي‌گيريد، انگيزه‌اي براي کار بيشتر به دست مي‌آوريد؛ اما اگر کاري که مي‌کنيد هرگز به قدر کافي خوب نباشد، تلاش شما، فعاليتي کسل‌کننده و بي‌نشاط مي‌شود. اشخاص موفق، اغلب به دليل کاري که مي‌کنند به خود امتياز مي‌دهند و احساس هيجان دارند.
2- مثبت فکر کنيد
وقتي در اول مطالعه يک درس يا مبحث، مرور و تست زني، آن درس يا آن برنامه مطالعاتي را براي خود دشوار تلقي کنيد، حتماً انجام آن کار برايتان سخت خواهد شد و شما از انجام کار طفره رفته و تنبلي در پيش مي‌گيريد؛ پس براي اينکه دچار تنبلي نشويد، درباره کاري که مي‌خواهيد انجام دهيد، مثبت فکر کنيد و مثبت‌گرا باشيد تا انجام کارها برايتان راحت و ممکن شود.
3- برنامه مشخصي داشته باشيد و به آن عمل کنيد
داشتن برنامه در هر موردي، يکي از بهترين امور براي رسيدن به هدف است. برنامه ريزي به کار شما جهت و نظم مي دهد. بعد از برنامه‌ريزي، خود را ملزم به انجام آن برنامه کنيد و اين التزام را هميشه رعايت نماييد. اگر بنا به دلايل مختلفي نتوانستيد به برنامه درسي خود عمل کنيد، در وقت مناسب، اين کاستي را جبران نماييد. ضمناً برنامه خارج از توان خود نريزيد، و اگر به اين نتيجه رسيديد که برنامه شما خارج از توان و انرژي شماست، آن را تغيير دهيد؛ اما هيچ گاه به خاطر عملي نشدن يک برنامه، دست از کار نکشيد و تنبلي نکنيد.
4- شجاع باشيد
به زمان برگزاري آزمون سراسري و اينکه چقدر خوانده و چه حجم ديگري دروس مطالعه نکرده داريد، فکر نکنيد؛ فقط به اين فکر کنيد که موفق مي‌شويد و بدون استرس و توقف درس بخوانيد. کلمات «اي کاش»، «آرزو» و «شايد» را از فرهنگ لغات خود حذف کنيد. اين کلمات ابزار به تعويق‌اندازي کارها هستند. هر وقت اين کلمات، وارد ذهن شما مي‌شوند، جملات تازه‌اي را جانشين آنها کنيد؛ مثلاً جمله «اميدوارم کارها رو به راه شوند» را به جمله «آن کار را عملي خواهم کرد» تبديل کنيد و اين يکي را به زبان آوريد.
5- لحظه‌هاي تکرار نشدني را دريابيد
قدر اين لحظه‌ها را بدانيد و براي هر چه بهتر شدن آنها تلاش کنيد و بدانيد که اين روزها هم تمام خواهد شد و شما سال ديگر در شرايط ديگري خواهيد بود؛ پس براي وقتي که در گذر است و تکرار نخواهد شد، تنبلي را کنار بگذاريد، در جا نزنيد و با انرژي و شاداب، اهدافتان را دنبال کنيد.
6- زمان حال و عوامل به تعويق اندازي را با دقت بررسي کنيد
اگر حجم زياد درس‌ها باعث به تعويق اندازي شما مي‌گردد يا نگراني و نااميدي باعث مي‌شود تا شما در مطالعه درس‌هايتان تنبلي کنيد، سعي کنيد که با همه آنها به طور مثبت مقابله کنيد. به اين موضوع فکر کنيد که شما مي‌توانيد و موفق خواهيد شد؛ پس به خودتان انگيزه بدهيد و با موضوعي که باعث به تعويق اندازي انجام کارهاي شما مي‌شود مقابله کنيد و با آن، دست و پنجه نرم کنيد.
7- در خودتان انگيزه ايجاد کنيد
بسياري از موارد تنبلي و اهمال کاري، به خاطر نداشتن انگيزه کافي است و همين مساله، باعث بي حالي و تنبلي شخص در انجام کارها و برنامه‌هايش مي‌شود. از درس خواندن و کنکور دادن، چه هدفي داريد؟ چه برنامه‌هايي براي آينده خود داريد؟ خود را در شرايطي تصور کنيد که در دانشگاه و رشته مورد نظر خود تحصيل مي کنيد، کنار دوستان جديد دانشگاهي خود، لحظه‌هاي خوشي را مي‌گذرانيد و يا اينکه در شغل مورد نظر خودتان مشغول به فعاليت هستيد. انگيزه داشتن، موتور انرژي و پيش برنده شما عزيزان در کارهايتان است؛ پس هر وقت احساس کرديد که تنبلي و رخوت بر شما غلبه کرده است، بلافاصله به اهداف خود فکر کنيد و با انگيزه مجدد قدم در راه بگذاريد.
8- کارهايتان را اولويت‌بندي کنيد
به عنوان يک داوطلب کنکوري، ممکن است که کارهاي مختلفي براي انجام دادن داشته باشيد. شايد، هم به مدرسه مي‌رويد، هم در کلاس کنکور شرکت مي‌کنيد، هم با دوستانتان مطالعه مي‌کنيد و .... گاهي اوقات، وقتي حجم کارهايي که بايد انجام شود، زياد مي‌گردد، فرد از شدت افزايش کارها و احساس ناتواني از انجام آنها، نااميد شده، دست از کار کشيده و به تنبلي رو مي‌آورد.
براي اينکه چنين مشکلي براي شما پيش نيايد، کارهاي خود را اولويت‌بندي نماييد. اگر مي‌توانيد بدون رفتن به کلاس کنکور، مطالعه خوبي داشته باشيد، اين کار را انجام دهيد؛ حتي در مطالعه درس‌ها و نيز مطالعه مباحث هر درس، اولويت‌بندي کنيد. اين اولويت بندي به شما جهت مي‌دهد، و وقتي شما بدانيد که چه کاري براي بهتر پيش رفتن برنامه شما خوب است، دچار تنبلي نخواهيد شد. 
9- در حد توان کار کنيد
گاه انسان به انجام کاري مبادرت مي‌کند که از حد توان و طاقت او به مراتب فراتر است. در اينجا شخص با انتخاب غلط، زمينه اهمال کاري خود را فراهم ساخته است؛ بنابراين، هر داوطلبي، اول بايد توان خويش را در مطالعه درس‌ها بسنجد و سپس يک برنامه ريزي خوب داشته باشد. خودتان و توانتان را با خودتان مقايسه کنيد، نه با دوستان يا ساير افراد خانواده؛ چون توان هر فردي با ديگري تفاوت دارد، و سپس در حد توان از خود کار بکشيد و نه بيشتر يا کمتر. اين کار باعث خواهد شد تا شما کار انجام نشده‌اي در برنامه خود نداشته باشيد و با خرسندي و رضايت پيش برويد.
10- محيط کار خود را تغيير دهيد
گاهي، تنبلي و اهمال کاري به خاطر شرايط محيطي خاصي است که شما در آن قرار گرفته‌ايد. تغيير و تحول در اين شرايط، مي‌تواند تنبلي و بي‌حالي را از افراد دور کند؛ بنابراين، زماني که احساس تنبلي و رخوت به سراغ شما آمد، براي مدتي، مکان مطالعه خود را تغيير دهيد و سعي کنيد که دوباره با انرژي و شادابي درس بخوانيد.
در پايان به موارد زير هم توجه کنيد:
1- ياد خدا و توجه و توکل به ذات مقدس لايزال الهي و طلب کمک و ياري از او، نقش مؤثري در ايجاد آرامش و اميد به آينده دارد؛ بنابراين، ياد پروردگار و توجه و توکل به خداوند را در انجام کارها فراموش نکنيد.
2- با توجه به توانايي‌ها و استعدادهاي خويش، هدفي معقول و قابل دسترسي و مطابق با شرايط و امکانات موجود را براي خود ترسيم کنيد.
3- به منظور رسيدن به هدف مورد نظر، از يک برنامه مدون و جدول زمان بندي شده استفاده کنيد و خود را مقيد به انجام آن کنيد.
4- اگر افکار منفي و احساس ضعف و خودکم بيني باعث کم حوصلگي شما شده است، با به خاطر آوردن توانايي‌ها و استعدادها و موفقيت‌هاي گذشته خويش و توجه به نقاط قوت زندگي، ياس و نااميدي نسبت به آينده را در وجود خود، به اميدواري و خوشبيني نسبت به آينده تبديل کنيد. بايد باور کنيد که مانند ديگر انسان‏ها از توانمندى‏هاى بسياري برخورداريد. فراموش نکنيد که نقاط قوت انسان از نقاط ضعفش بيشتر است، و تصميم خوب در پرتو تکيه بر قوت‏ها، جبران ضعف‏ها و احساس توانمندى شکل می گيرد.
5- بکوشيد که براى هر رفتارى انگيزه‏اى قوى داشته باشيد و از آثار مثبت تصميم‏گيرى‏ها و رفتارهاى خاص خويش به طور کامل آگاه شويد.
6- براى تصميم‏ گيرى ها و اقدامات خويش، امنيت روانى فراهم آوريد تا بتوانيد به آرامى در برابر ديگران يا همراه آنان ابراز وجود کنيد و برجستگى فکرى و فعاليت‌هاي ارزشمند خود را از طريق تصميم‌هايتان آشکار سازيد.
7- در برابر اراده پولادين انسان، همه سختى‏ ها آسان مى‏ شود. به استقبال کارهاى به ظاهر دشوار برويد و به خود تلقين کنيد که مى‏ توانيد در اين امور درست تصميم بگيريد و افتخار موفقيت در انجام آنها را به دست آوريد.
8-  از خواب زياد، پرخورى و ديگر اسباب تنبلى و سستى اراده بپرهيزيد.
9- در تصميم ‏ها و فعاليت‏هاى افراد اسوه‌‏ و برتر دقت کنيد و در همسان‌سازى و الگوپذيرى از آنها جدى باشيد تا جرات انجام کار يابيد و توان تصميم‌‌گيرى و اجرا در شما تقويت شود.
10- ورزش مستمر و منظم را که در تقويت اراده، بسيار مؤثر است، فراموش نکنيد.
11- هدف نهايي و اهداف واسطه اي خود را از درس خواندن مشخص کنيد؛ زيرا اگر انسان هدف مشخصي داشته باشد، همواره آن هدف براي او ايجاد انگيزه مي‌کند. انگيزه، مانند يک موتور محرکه، انسان را به پيش مي برد و از تنبلي وي جلوگيري مي کند.
12- از پراکنده خواني اجتناب کنيد. پراکنده خواني، يکي از عوامل تنبلي است. مطالعات شما بايد هدفمند و در زمان مناسب باشد
 
کد مطلب: 205022
 


 
 
دولت ایثارگران
 

*حجت الاسلام و المسلمین شهیدی، نماینده ولی فقیه،...

 
 
 
 
فراخوان جشنواره «سرچشمه سرخ» منتشر شد