​فاجعه 12 تیرماه 67 مهر ننگینی بر پیشانی آمریکا در قلب تاریخ
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۳
مدیرکل بنیاد استان ضمن گرامیداشت یا دو خاطره 6 شهید استان در حمله ناو آمریکا به هواپیمای ایرانی در خلیج‌فارس گفت: این فاجعه برای همیشه در تاریخ به عنوان مهر ننگین بر پیشانی آمریکا خواهد ماند.
 
به گزارش «ایثار» واحد چهارمحال و بختیاری: امروز 12 تیرماه 1397 مصادف با سالروز حمله ناو آمریکا به هواپیمای ایرانی در خلیج‌فارس و پرپر شدن 290 مسافر بی‌گناه است.
مدیرکل بنیاد با توجه به این مناسبت گفت: امروز مصادف با سالروز حمله ناو آمریکا به هواپیمای ایرانی در خلیج‌فارس است که یاد و خاطره 290 مسافر این هواپیما را گرامی می‌داریم.
فریبرز نجفی خاطرنشان کرد در این حادثه 6 نفر از مسافرین هواپیما به نام‌های، اردشیر خسروی فارسانی، عبده محمد نوروزی چلیچه، اسفندیار شیروانی فیل آبادی، شمس علی عزیزی سورشجانی، احمد عالی پور سورشجانی، سید جواد موسوی خویی بودند که به فیض عظمای شهادت نائل شدند.
نجفی ابراز داشت: این فاجعه نشان از اوج رذالت و پستی آمریکا و عدم توجه به حقوق بشر است که برای همیشه در تاریخ به عنوان مهر ننگین بر پیشانی آمریکا خواهد ماند.
شرح فاجعه:
در 12 تیرماه 1367، یک فروند هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در پرواز معمولی برنامه‌ریزی‌شده 655، از بندرعباس به مقصد دبی درحالی‌که هنوز سقف پرواز موردنظر را به دست نیاورده بود بر فراز آب‌های سرزمینی ایران و در آب‌های اطراف جزیره هنگام، به دلیل شلیک دو موشک از ناو آمریکایی وینسنس سقوط کرد و تمامی 290 نفر مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند. 118 نفر از این مسافران بی‌گناه، زن و کودک بودند.
مروری بر جریانات پیش‌آمده، واقعیت این اقدام وحشیانه آمریکا را آشکار می‌کند:
هواپیمای ایرباس 300 متعلق به هواپیمای جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بندرعباس به زمین نشست و طبق برنامه پیش‌بینی‌شده، قرار بود این هواپیما با شماره پرواز 655 با دویست و نود سرنشین (156 مرد، 53 زن، 57 کودک 2 تا 12 ساله و 8 کودک زیر دو سال و 42 نفر با ملیت‌های یوگسلاو، پاکستانی، هندی، عرب و 16 خدمه پروازی در ساعت حدود 10 صبح به مقصد دبی پرواز کند.
ساعت 9 صبح، تعدادی از قایق‌های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مشغول گشت زنی در جنوب قشم بودند، با تهاجم نیروهای آمریکایی مواجه شدند. رزمندگان دریادل اسلام بلافاصله به مقابله با نیروهای آمریکایی مستقر در ناوها می‌پردازند. در جریان این درگیری، چند فروند چرخ‌بال آمریکایی پرفراز قایق‌های تندرو به پرواز درآمده و به سوی آن‌ها شلیک می‌کنند.
دلاورمردان سپاه اسلام، هم‌زمان با مقابله با ناوهای آمریکایی به آتش چرخ‌بال‌ها نیز پاسخ می‌دهند و در این درگیری یک فروند چرخ‌بال آمریکایی مورد هدف قرارگرفته و به قعر آب‌های نیلگون خلیج‌فارس سقوط می‌کند.
در ساعت 10:17 دقیقه، هواپیمای ایرباس 300 به پرواز درآمد. دقایق نخستین پرواز و مراحل اوج‌گیری تا ارتفاع 12 هزارپایی مطابق طرح پرواز انجام شد و خلبان به‌طور پیوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مرکز کنترل راه‌های هوایی ایران و امارات تماس داشت.
در خلیج‌فارس، ناو جنگی آمریکایی «وینسنس» که در تاریخ هفتم خرداد از بندر «سان دیه گو» وارد خلیج‌فارس شده بود، به قصد یک ماجراجویی هوایی به آب‌های مرزی ایران نزدیک شد.
«ایچنرمارک» قلب این رزم‌ناو به شمار می‌رفت. وظیفه اصلی آن، کشف هدف‌های پرنده، اعم از موشک، هواپیما و پردازش اطلاعات، تعقیب صدها هدف به‌طور هم‌زمان و کنترل آتش آن‌ها بود، هم‌چنین این رزم‌ناو به موشک‌های زمین به هوا با برد 408 کیلومتر نیز مجهز بود.
چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس 300 به منطقه کنترل هوایی امارات، در محلی به نام «مولبیت»، خلبان به مرکز کنترل هوایی کشور اطلاع داد که قصد دارد به 14 هزارپایی صعود کند.
دز ساعت 10:22 دقیقه (خلیج‌فارس) ناو وینسنس که خود را به بهترین و نزدیک‌ترین موقعیت رسانده بود، به دستور ناخدا «ویل راجرز»، فرمانده ناو، موشک استاندارد 2 به سوی پرواز 655 شلیک کرد. ناگهان هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو شد و در طوفانی از دود و آتش به پهنه آب‌های نیلگون خلیج‌فارس فرورفت.
با عدم اطلاع از سرنوشت هواپیما، برج مراقبت فرودگاه بندرعباس، در تماس با دبی، پیگیر سرنوشت پرواز 655 شده ولی آن‌ها اظهار بی‌اطلاعی کردند. بلافاصله ستاد تأمین استان هرمزگان، وضعیت اضطراری اعلام و فعالیت خود را آغاز کرد.
درهرحال آمریکایی‌ها به صورت جسارت‌آمیزی دلایل این جنایت خود را بیان و تأکید کردند که هدف آمریکا از ساقط کردن هواپیمای ایرباس ایران، وادار کردن جمهوری اسلامی به پذیرش صلح و پایان جنگ تحمیلی بود، چنان‌که رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در این زمینه اظهار کرد: «این فاجعه (سقوط هواپیمای مسافربری ایران از سوی آمریکا) ضرورت دست‌یابی به برقراری صلح را با حداکثر شتاب، دوچندان ساخته است» به عبارتی هدف آمریکا رهاندن گریبان صدام جنایتکار از دستان پرقدرت رزمندگان اسلام بود.
رفتار مزدورانه آمریکا در این میان نیز قابل‌مطالعه است. از یک‌سو، رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در اعلامیه‌ای، با اظهار تأسف از این رویداد تلخ، به سرنگون شدن هواپیمای مسافربری ایران اعتراف کرد، ولی اقدام ناو آمریکایی را عمل دفاعی به جا دانست و مدعی شد هواپیمای ایرباس ایرانی در حال کاهش ارتفاع و شیرجه رفتن به سوی ناو آمریکایی بوده است.
از سوی دیگر، به فرمانده ناو وینسنس که موجب سقوط هواپیمای مسافربری ایران شده بود نشان افتخار داد و بر جنایت او مهر تأیید زد. این تناقض آشکار از عوام‌فریبی ریاکارانه دولت آمریکا و نیات شوم سردمداران این کشور خبر می‌داد.
انتهای پیام/
کد مطلب: 295335