ضرورت تشکيل و برخی از کارکردهای مهم بسيج مستضعفين
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۳
بهروز بزرگی؛ معاون علمی و پژوهشی مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران
 
حوادث پر التهاب ماه‌های ابتدايی شکل‌گيری انقلاب اسلامی، ضرورت بسيج همگانی ملت برای دفاع از امنيت کشور در برابر نا آرامی‌های ايجاد شده توسط دشمنان انقلاب را ايجاد کرده بود.
در چنين شرايطی بسيج مستضعفين به فرمان حضرت امام خمينی (ره) در 5 آذر سال 1358 صادر گرديد. حضرت امام خمينی (ره) از همان ايام در ديدار با جمعی از پاسداران درباره ضرورت دفاع از کشور فرمودند: مملکت اسلامی بايد همه‌اش نظامی باشد. تعليمات نظامی داشته باشد يک مملکت بعد از يک چند سالی بشود يک کشوری با 20 ميليون جوان که دارد 20 ميليون تفنگدار داشته باشد 20 ميليون ارتشی داشته باشد و اين يک هم چه مملکتی آسيب بردار نيست.
رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در ديدار با فرماندهان گردان‌های عاشورای بسيج سراسر کشور، اين دوران باشکوه حضور بسيج در صحنه‌های دفاع از انقلاب را چنين توصيف می‌کنند:
اين نيروهای مردمی اگر نبودند اين بسيج اگر نبود، اين نيروی حزب‌الله اگر نبود در جنگ هم شکست می‌خورديم و در مقابل دشمنان گوناگون هم در اين چند سال شکست می‌خوردیم و آسیب‌پذیر بوديم. کارخانه‌های ما را می‌خواستند به تعطيلی بکشانند. نيروی حزب الهی از داخل کارخانه می‌زد به سينه‌شان، مزرعه ما را در اين اوايل انقلاب می‌خواستند آتش بزنند، نيروی حزب‌اللهی از همان وسط بيابان‌ها و روستاها و مزارع می‌زد توی دهانشان. خيابان‌ها را می‌خواستند به اغتشاش بکشند، نيروی حزب الهی می‌آمد سينه سپر می‌کرد و در مقابلشان می‌ايستاد جنگ هم که معلوم است. اين آن نيروی اصلی کشور است. نظام اسلامی متکی به آن نيرو است.
پايان 8 سال دفاع مقدس و مقاومت در برابر متجاوزين، تصور برخی‌ها پايان عمر بسيج تعبير نمودند و اين نداهای شوم از خاستگاه‌های متفاوتی شنيده شد که برخی عبارتند از:
1-دشمنان انقلاب اسلامی و در رأس آنها آمريکای جهانخوار و رژيم صهيونيستی که بيشترين ضرر را از بسيج و بسيجيان خورده بود.
2- کسانی که در طول دهه اول انقلاب به‌طور مستقيم در صحنه‌های پر خطر انقلاب حضور نداشته‌اند و تنها از دور نظاره‌گر حوادث بوده‌اند. عافيت طلبانی که مشکلات و سختی‌ها را از نزديک لمس نکرده و در يک همسويی با بيگانگان و متأثر از القائات آنان همان سخنان را تکرار می‌کردند.
3- برخی جریان‌های سياسی که به نهادهای انقلابی از جمله بسيج به عنوان مانعی پيش روی اغراض و اهداف سياسی خويش در بهره‌گيری بیش‌تر از قدرت می‌نگریستند و بدين جهت طرح بازنشستگی بسيج را مطرح می‌نمودند.
رهبر انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در نقد جریان‌های ياد شده می‌فرمایند:
بعضی تصور کردند با پايان جنگ بسيج هم پايان خواهد گرفت. بعضی هم صلاح انديشی کردند که با پايان دوران جنگ، ديگر احتياجی به بسيج نيست. فکرهايی که از نور بصيرت معنوی برخوردار نيست بهتر از اين محصول نمی‌دهد. بسيج آن روز از مرزهای نظامی و جغرافيايی کشور دفاع می‌کرد؛ و در ميدان رزم توانست خود را نشان دهد؛ اما مگر مرزهای دفاعی انقلاب فقط به مرزهای جغرافيايی منحصر می‌شود.
مواضع حکيمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی پايانی بود بر جنگ روانی که بر ضد تشکل بسيج آغاز گرديده بود و تداوم داشت.
بسيج يعنی دل با ايمان و مغز متفکر
بسيج يعنی عمل‌گرایی همراه با آرمان‌گرایی بسيج يک حرکت منطقی و عميق اسلامی و منطبق بر نيازهای دنيای اسلام و به طريق اولی جامعه اسلامی است
بسيج يعنی حضور در میدان‌هایی که نظام اسلامی وظيفه انسانی، الهی و نيازهای کشور حضور او را در آن لازم می‌ديدند
بسيج يعنی باز کردن گره‌های بزرگ برای برداشتن قدم‌های بلند و دفاع از کشور
بسيج يعنی حساس بودن و انگيزه داشتن و ايمان و اميد و تکيه بر هدايت الهی و اعتماد به کمک الهی است
فرهنگ بسيجی يعنی معنويت، شجاعت، غيرت استقلال و آزادگی
بسيجی يعنی مرد ميدان‌های علم و عمل، مرد ميدان‌های سخت آزمايش و سازندگی و دفاع از ناموس و کيان اين مرز و بوم
بسيج يعنی گام نهادن در مسير حقانيت و ايستادگی در برابر دشمنان و تلاش و کوشش در راستای آبادانی و حفظ استقلال ملی تلاش می‌نماید
بياييم همه ما تفکر و فرهنگ بسيجی را در جامعه نهادينه نمایيم که تنها راه نجات کشور و اطاعت از رهبری است.
 
کد مطلب: 316295