پرستاران عاشقانه و چون مادری دلسوز مشغول کمک به درمان بیماران هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۳
*دکتر علیرضا توکلی مدیرعامل بیمارستان ساسان
 
سالروز میلاد عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار گرامی باد
در جهان تشیع اگر دو بانو دارای جایگاه ویژه‌ای باشند قطعاً یکی از آنان حضرت زینب کبری (س)، پیام‌رسان قیام عاشورا، پرستار بیمار کربلا و مراقب یتیمان آن واقعه عظیم است. این مناسبت افتخار بزرگی برای پرستاران خدوم و بی‌ادعاست و به حق در شأن این گروه مهم از کادر درمان است. اگرچه پزشک وظیفه تشخیص بیماری، تجویز دارو و یا انجام اقدامات درمانی و جراحی را بر عهده دارد و در جای خود مهم‌ترین عضو در حوزه درمان محسوب می‌شود، اما اگر قرار است این دارو و یا جراحی برای بیمار شفابخش باشد وجود و حضور پرستاری باسواد، متعهد، دلسوز و با تجربه اجتناب‌ناپذیر است و بدون این قشر معزز قطعاً و حتماً مقوله درمان امکان‌ناپذیر خواهد بود.
پرستار عاشقانه و مانند مادری دلسوز و همچون پروانه‌ای حول شمع وجود بیمار می‌چرخد و خواب و استراحت را بر خود حرام می‌داند تا کوچک‌ترین خللی در فرایند درمان و سلامت فرد بیمار به وجود نیاید. پرستاران علی‌رغم مشکلات عدیده‌ای که همه اقشار دیگر جامعه درگیر آن هستند و گاهی این مشکلات بر عملکرد آن‌ها تأثیر می‌گذارد، در طول شیفت کاری خود چه روز و چه شب تمام مسائل شخصی، خانوادگی، شغلی، اقتصادی و اجتماعی را از ذهن خود دور نگه می‌دارند و تنها به بیماران و نیازهای مراقبتی آن‌ها توجه دارند. آنان برای ارتقای روحیه بیماران نه‌تنها مشکلات را نادیده می‌گیرند بلکه سعی می‌کنند با لبخند و حفظ ظاهر شادی را برای آنان به ارمغان بیاورند و به‌جرئت می‌توان گفت این روحیه در هیچ گروه شغلی دیگری در دنیا مشاهده نمی‌شود. این عزیزان صرف نظر از شرایط زندگی و خانوادگی خود همواره موظف هستند پیش از شروع شیفت کاری در بخش خود حاضر باشند و پس از پایان شیفت نیز بیماران خود را به همکار بعدی واگذار کنند و سپس به زندگی روزمره و مشکلات خود بپردازند و در طول شیفت کاری هشت یا دوازده ساعته خود تمام این مشکلات را به فراموشی بسپارند.
پرستاران در طول سال‌های کاری خود برای تأمین معاش عموماً در بیش از یک مرکز درمانی مشغول به کار هستند. این عزیزان خواب را به این دلیل بر خود حرام می‌کنند که در احادیث و روایات معصومین (ع) و بزرگان دین بر این نکته تأکید شده است که این بیداری و این خدمت و کاهش درد بیماران تمامی معاصی و خطاهای افراد را محو می‌کند و به خیروبرکت این شغل اعتقاد راسخ دارند. این گروه را تکریم می‌کنیم و زحماتشان را اجر می‌نهیم و این روز را به این جامعه ارزشمند تبریک عرض می‌کنیم، سربلند و سرافراز بمانند.
و اما بیمارستان ساسان و موضوع پرستاری؛
این بیمارستان با 800 نفر پرسنل که بیش از نیمی از آنان از گروه‌های پرستاری هستند و نیمی از گروه پرستاری را کارشناسان پرستاری تشکیل می‌دهند در طول سال‌های اخیر با تلاش تمام پرسنل خصوصاً حوزه پرستاری سعی در پیاده‌سازی کامل استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته است به‌طوری‌که سال‌هاست رتبه درجه یک خصوصی را کسب کرده است. برای افزایش کیفیت خدمات پرستاری از یکسو تعداد پرستاران را افزایش داده‌ایم به‌نحوی‌که در تمام بخش‌ها و در تمامی شیفت‌های صبح و عصر و شب یک پرستار به کادر پرستاری اضافه شده است. این نیروها از طریق کمیته‌ای که سطح علمی و تجربی و سایر ملاحظات را مد نظر قرار می‌دهند جذب شده‌اند. از طرف دیگر با اجرای انواع روش‌های آموزشی هزاران نفر ساعت آموزش تخصصی خدمات پرستاری به کادر پرستاری ارائه شده است. این آموزش‌ها عموماً در جهت دستیابی به اهداف استراتژیک بیمارستان خصوصاً ایمنی بیماران، رضایتمندی آن‌ها، استانداردسازی خدمات و ... است.
البته در کنار این اقدامات سعی شده حقوق و مزایای کادر پرستاری این مرکز نسبت به سایر مراکز و نرم جامعه افزایش بیشتری داشته باشد به‌طوری‌که در شش سال گذشته به استناد آمار و اطلاعات مستند در حوزه مالی دریافتی پرستاران بیش از چهار برابر شده است. به‌این‌ترتیب و با توجه کردن به مشکلات این عزیزان و فراهم آوردن تسهیلاتی همچون وام‌های قرض‌الحسنه و تکریم آن‌ها افزایش رضایت این عزیزان را کسب کرده‌ایم.
شایان ذکر است اقداماتی چون پرداخت پاداش مبتنی بر عملکرد با محاسبه شاخص‌های مختلف عملکرد در حوزه پرستاری که کاملاً شفاف و مشخص است، ضمن افزایش عادلانه دریافتی این عزیزان حس اجرای عدالت را در این مرکز تقویت کرده است. تکیه بر نیروهای داخلی و ارتقای شغلی افراد شاخص و انتخاب سرپرستاران، سوپروایزرها و حتی مترون (مدیر پرستاری) از بین نیروهای موجود گواه دیگری بر شایسته‌سالاری و کادر سازی در این مرکز است. ارتباط نزدیک مدیرعامل و مدیران با نیروهای صف و دیدن زحمات آن‌ها و شنیدن نظرات، پیشنهادات و انتقادات آنان زمینه شکوفایی استعدادها خصوصاً در کادر پرستاری این بیمارستان را ایجاد کرده است. تکریم عزیزان به مناسبت‌های مختلف و سعی در شفاف‌سازی و انتقال مشکلات اجرایی و موانع و چالش‌های مدیریتی ارتباطات را قوی‌تر و همکاری این عزیزان را به همراه داشته است.
بازدید هفتگی مدیرعامل به همراه مدیران از بخش‌ها از سال‌ها قبل آغاز شده و ادامه یافته است و در هر هفته تمام نیازها و چالش‌ها و مشکلات یک بخش مطرح و بررسی و برای رفع آن‌ها برنامه ریزی شده و تا اجرای کامل پیگیری می‌شود و این اقدام انجام وظیفه پرستاری همکاران را تسهیل می‌کند.
 
کد مطلب: 321727
 


 
 
جامعه ایثارگری و مطالبات قانونی
 

دکتر حمید ضیایی پرور