پرتال اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران - آخرين عناوين حقوقی و امور مجلس :: نسخه کامل http://isaar.ir/deputies/legal Sun, 26 Nov 2017 11:08:08 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://isaar.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ایثار http://isaar.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ایثار آزاد است. Sun, 26 Nov 2017 11:08:08 GMT حقوقی و امور مجلس 60 گفت‌وگو با سعید عندلیبی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران http://isaar.ir/doc/news/fa/166890/   *در ابتدا درباره عملکرد معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 94 توضیح دهید و برنامه‌های این معاونت برای سال 95 چیست؟ _در اردیبهشت‌ماه سال 94 نخستین همایش فصلی مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد و بنده در آن جلسه از فرآیند اصلاح و تنقیح قوانین مربوط به حوزه ایثارگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت حقوقی و امور مجلس در سال 94 یاد کردم. قوانین مرتبط با حوزه ایثارگری مثل قوانین در سایر حوزه‌ها پراکنده است و در این بخش هم بعضاً با تراکم قوانین و مقررات روبرو هستیم. این مسائل باعث شده‌اند درزمینهٔ اجرا با مشکلات و ابهاماتی روبرو باشیم. یکی از انگیزه‌های بنده در ابتدای ورود به نهاد افضل بنیاد شهید و امور ایثارگران این بود که توفیقی حاصل شود تا موضوع تنقیح قوانین و مقررات را در دستور کار قرار دهیم. همکاران قبلی ما در این معاونت فاز نخست تنقیح را در سال‌های 91، 92 و 93 با جمع‌آوری قوانین مرتبط انجام داده بودند و در این بخش کار به‌صورت کامل انجام شده است. فاز دوم این کار به‌زودی شروع خواهد شد و قرارداد آن نیز با یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه منعقد می‌شود. یکی دیگر از اقداماتی که چند سالی بود به‌صورت جسته‌وگریخته انجام شده بود، اما هیچ‌گاه به‌صورت کامل اجرایی نشده بود، موضوع دیجیتالی کردن پرونده‌های حقوقی و قضایی ایثارگران بود که به فضل خدا از آذرماه سال 94 مراحل ابتدایی کار شروع شد و فاز نخست آن‌که اسکن پرونده‌هاست انجام شده است و بحث پالایش پرونده‌ها در مرحله بعدی در حال پیگیری است امیدواریم تا خردادماه سال 95 این کار به‌صورت کامل به اتمام برسد. اقدام مهمی که در این زمینه باید انجام شود تعمیم دادن این اقدام به استان‌هاست تا تمام پرونده‌های فیزیکی در استان‌ها به‌صورت دیجیتالی تبدیل شوند و امکان ارتباط نرم‌افزار طراحی‌شده برای این کار از سوی ستاد مرکزی بنیاد با استان‌ها برقرار شود. مسئله مهم دیگری که در معاونت حقوقی انجام شده است و می‌توان از آن به‌عنوان کاری ماندگار در این معاونت نام برد، موضوع تشکیل شورای حقوقی و شورای هماهنگی امور حقوقی بنیاد است که پس از سال‌ها عملیاتی شد. در شورای هماهنگی امور حقوقی بنیاد 4 نفر از اساتید مجرب دانشگاه در رشته حقوق حضور دارند. مطابق آئین‌نامه شورای هماهنگی امور حقوقی بنیاد که به تصویب رییس محترم بنیاد رسیده است، این شورا هر 45 روز یک‌بار تشکیل جلسه خواهد داد اما به دلیل حساسیت و تنوع موضوعات، سعی داریم حسب ضرورت این جلسات به‌صورت 2 هفته یک‌بار برگزار شود. در ذیل این شورا 5 کمیسیون یا کارگروه تخصصی نیز مشغول به فعالیت هستند که بازوی تخصصی شورا در حوزه مسائل حقوقی هستند. ما موضوعات مهمی که به لحاظ حجم و فراگیری جامعه بزرگی را در بر می‌گیرد و تصمیم‌گیری درباره آن‌ها نیاز به هم‌اندیشی و خرد جمعی دارد به این کارگروه‌ها ارجاع دهیم و از دانش تمام اعضا استفاده می‌کنیم. خروجی این کارگروه‌ها به شورای عالی حقوقی بنیاد فرستاده می‌شود تا در صورت تصویب در آن شورا، به مقام عالی ریاست بنیاد ارائه شود و پس از تائید ایشان به تمام بخش‌ها ابلاغ خواهد شد. بازخورد بسیار خوبی از عملکرد این شوراها داشتیم و کارگروه‌های تخصصی این شورا به‌صورت فعال جلسات متعددی داشتند. نکته‌ای که باید مورد توجه قرارداد این است که این کمیسیون‌ها صرفاً جنبه مشورتی و کارشناسی دارند و در پی کمک و همکاری به تمام واحدهای اقتصادی و غیراقتصادی بنیاد است و امیدواریم واحدهای اقتصادی بنیاد نیز در موارد مرتبط با مسائل حقوقی از نظرات این کمیسیون‌ها استفاده کنند تا بهترین کمک‌ها را دریافت کنند. اقدام بعدی دیگر که به آن اشاره می‌کنیم، تشکیل شورای حقوقی معاونت است. بنیاد شهید و امور ایثارگران مرجع اصلی پاسخگویی به مسائل مرتبط با ایثارگران است و بسیاری از استعلام‌های دستگاه‌های اجرایی کشور درباره ایثارگران، از این نهاد انجام می‌شود. سابقاً پاسخ به این قبیل استعلام‌ها قائم به نظر کارشناسی کارشناس مربوط بود، به این معنا که کارشناس بر اساس موضوع استعلام، مورد را بررسی می‌کرد و بر اساس دانش خود اعلام نظر می‌کرد. بعضاً پاسخی که ارائه می‌شد، چندان جامع نگرانه نبود و احتمالاً به نظر شخصی کارشناس استوار بود. برای رفع این نقیصه و اطمینان پیدا کردن از جامع و مانع بودن پاسخ استعلام‌ها، اقدام به راه‌اندازی شورای حقوقی کردیم و از مشارکت همکاران کارشناس و متخصص خود در معاونت استفاده کردیم و به فراخور موضوع، از معاونت‌های تخصصی بنیاد نیز برای حضور در این شورا دعوت به عمل می‌آوریم. در کنار این موضوع، مشاوری از خارج مجموعه که استاد دانشگاه است و سال‌ها تجربه فعالیت در حوزه دولت را نیز داراست با این شورا همکاری می‌کند. موضوعات مورد استعلام در این شورا بررسی می‌شود یکی از اقداماتی که چند سالی بود به‌صورت جسته‌وگریخته انجام شده بود اما هیچ‌گاه به‌صورت کامل اجرایی نشده بود، موضوع دیجیتالی کردن پرونده‌های حقوقی و قضایی ایثارگران بود که به فضل خدا از آذرماه سال 94 مراحل ابتدایی کار شروع شد و فاز نخست آن‌که اسکن پرونده‌هاست انجام شده است و بحث پالایش پرونده‌ها در مرحله بعدی در حال پیگیری است امیدواریم تا خردادماه سال 95 این کار به‌صورت کامل به اتمام برسد.   و با توجه به جمیع شرایط ضمن مدنظر قرار دادن منافع بنیاد، منافع ایثارگران معزز و محذورات و محدودیت‌های دولت، نظر کارشناسی جامعی ارائه و ابلاغ می‌شود. از زمان شروع به فعالیت این شورا، خوشبختانه بازخوردهای خوبی دریافت کرده‌ایم. امروز هیچ نظریه کارشناسی از سوی معاونت حقوقی بنیاد صادر نمی‌شود، مگر اینکه در اظهارنظرها تعامل و ارتباط مناسب با معاونت تخصصی مربوطه برقرار شده باشد. * قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران  در چه مرحله‌ای از اجرا قرار دارد و وضعیت آیین‌نامه‌های مرتبط با آن چگونه است؟ _در آستانه اتمام دوره 4 ساله آزمایشی اجرای قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران قرار داریم و در بهمن‌ماه سال 95 این دوره به پایان می‌رسد. به همین دلیل ناگزیر هستیم مقدمات اصلاح این قانون را با توجه به تجربه این 3 سال و اندی فراهم کنیم و به حمدالله این کار شروع شده است. از پایان سال 93 شورای هماهنگی تدوین قانون جامع با ریاست سردار انصاری قائم‌مقام محترم بنیاد تشکیل شده است و تاکنون در چندین نوبت جلساتی را برگزار کرده است. به دلیل اینکه این شورا که اعضای آن را معاونت‌های محترم بنیاد تشکیل می‌دهند فرصت کافی برای بررسی جزئیات این قانون را نداشت، از ریاست محترم شورا درخواست کردم تا در صورت امکان، موضوع تدوین و اصلاح قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در همین شورای هماهنگی امور حقوقی بنیاد و کارگروه مستندسازی، تدوین و تنقیح قوانین احاله کنند که با این پیشنهاد موافقت شد و لذا کار در این کمیسیون آغاز شده است و تاکنون فصل اول این قانون بررسی شده است و موضوع بررسی فصل دوم نیز در حال انجام است. نگاه ما به اصلاح قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، نگاه تنقیحی است، به این دلیل که این قانون از جامعیت کافی و لازم برخوردار نیست و قوانین متعدد دیگری که پیش از ابلاغ این قانون وجود داشتند نیز در حال اجراست. ما با رویکرد جامعیت این قانون سعی کردیم در کمیسیون مورداشاره بررسی قانون را آغاز کنیم و امیدواریم کار نفس‌گیر و سختی که در این کمیسیون شروع شده، با همین رویکرد تنقیحی به پایان برسد و ابهاماتی که در چند سال اخیر بنیاد و سایر دستگاه‌ها را دچار چالش کرده است با هم‌اندیشی به حداقل ممکن برسانیم. در گزارشی که به استحضار مقام معظم رهبری رسیده است اعلام شده که 78 درصد از قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اجرا شده است. *در حوزه قوانین مرتبط با جانبازان و به‌عنوان‌مثال در موضوع تعیین درصد و احراز جانبازی بعضاً چالش‌هایی وجود داشته است که باعث بروز مشکلاتی شده است. در این خصوص چه تدابیری می‌توان اندیشید؟ علاوه بر این بحث تفاوت درصدهای اعلام‌شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران و بعضی از نهادهای نظامی نیز وجود دارد که باعث بروز برخی سوءتفاهم‌ها می‌شود، در این خصوص نیز معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران چه اقدامی می‌تواند انجام دهد؟ _بنیاد شهید و امور ایثارگران مرجع نهایی تعیین درصد جانبازان برای استفاده از خدمات مصوب قانونی است، بااین‌حال نیروهای نظامی و انتظامی نیز در خصوص تعیین درصد همکاران خود مقررات خاص دارند و از معیارهای متفاوتی برای تعیین درصد جانبازان استفاده می‌کنند که با درصدهای مشخص‌شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران متفاوت است. به‌عنوان‌مثال بالاترین سقف ازکارافتادگی برای جانبازان معزز در بنیاد شهید و امور ایثارگران ۷۰ است، اما در نیروهای مسلح این معیار تا سقف ۱۰۰ نیز تعیین می‌شود و این تفاوت‌ها باعث ایجاد انتظار در میان ایثارگران گران‌قدر می‌شود. خوشبختانه مسئولین محترم در ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین همکاران ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در حوزه خدمت‌رسانی و نیز در بحث مقررات مربوط به ایثارگران، باید قوانین به یکدیگر نزدیک شوند و یکسان‌سازی صورت بگیرد و در موارد اختلاف موضوع به کمیسیون مشترک متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار ستاد کل نیروهای مسلح، نیروی مربوطه و بنیاد ارجاع شود. بر اساس شرایط پیش‌آمده و تعامل بسیار مناسبی که بین ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد ایجاد شده است، این موضوع را به فال نیک می‌گیریم و همان‌گونه که در تدوین آیین‌نامه اجرایی احراز مصادیق شهادت و جانبازی، معیارها و شاخص‌های هر دو دستگاه به یکدیگر نزدیک شد، امیدواریم در آینده نزدیک در موضوع تعیین درصد جانبازی و ازکارافتادگی و نیز در موضوع سازوکارهای اجرای قانون حالت اشتغال، ان‌شاءالله بتوانیم نظراتمان را به یکدیگر نزدیک کنیم. در بحث احراز و تعیین درصد جانبازی نیز باید این موضوع را مدنظر داشت که طبق قانون، احراز جانبازی و مجروحیت مقدمه احراز درصد ازکارافتادگی است. رزمندگانی که در جبهه‌ها حضور داشته و مجروح شده‌اند، اما اسناد مجروحیت را به هر دلیلی در اختیار ندارند، می‌توانند در صورت تائید مجروحیت از طرف یگان اعزام‌کننده و معرفی آن‌ها به کمیسیون احراز و کمیسیون پزشکی بنیاد مراجعه و مورد معاینه قرار بگیرند و جانبازی و درصد آن مشخص شود و متناسب با میزان جانبازی تحت پوشش بنیاد قرار بگیرند. متأسفانه برخی از عزیزانی که برای احراز مجروحیت و جانبازی به بنیاد مراجعه می‌کنند، به دلیل آشنا نبودن با مقررات، توقع دارند که به‌محض طرح موضوع، باید جانبازی آنان مورد تأیید قرار گیرد و درصد جانبازی نیز تعیین شود و این موضوع ممکن است باعث بروز برخی سوءتفاهمات شود. قانون در این موضوع کاملاً صریح است و تا زمانی که فرآیندهای ذکرشده در قانون طی نشود، بنیاد نمی‌تواند خدمات را برای شخص متقاضی برقرار کند. این موضوع در ماده 61 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم مقررات مالی دولت تصریح شده است. *در موضوع فاقد صورت سانحه، بعضی از مردم عادی که در زمان انقلاب یا زمان دفاع مقدس دچار مجروحیت شده‌اند نیز دارای چنین شرایطی هستند. قانون درباره این گروه به چه صورت است؟ _درباره این عزیزان نیز تفاوتی وجود ندارد و مشمول ماده 61 قانون اشاره‌شده هستند و در این قانون کلمه «افراد» و «رزمندگان» ذکر شده است که شامل افراد و مردم عادی نیز می‌شود. این عزیزان می‌توانند به شورای تأمین استان، فرمانداری محل سکونت، وزارت اطلاعات و مراجع قانونی دیگر مراجعه کنند و پس از اخذ تائید به مجروحیت از مراجعه مذکور مدارک خود را به بنیاد شهرستان با استان برای بررسی مدرک موردپذیرش بنیاد برای بررسی احراز و تعیین درصد ارائه کنند. *در مورد مصادیق شهادت شرایط به چه صورت است؟ در بعضی از موارد در پی بروز حوادث حین خدمت، فرد متوفی شهید تلقی می‌شود و در بعضی از موارد نیز خیر. لطفاً دراین‌باره توضیح دهید. _در خصوص احراز مصادیق شهید و در حکم شهید، در ماده 1 اصلاحیه قانون اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران و هم در تبصره ذیل بند الف ماده 1 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به این موضوع پرداخته شده است و به‌اصطلاح تکلیف آن روشن شده است. در تبصره ذیل بند الف ماده 1 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران تصریح شده که احراز مصادیق ایثارگری اعم از شهید و ازکارافتادگی و تشخیص ازکارافتادگی مشمولان این قانون در چهارچوب قوانین نیروهای مسلح و بر اساس آیین‌نامه‌ای که توسط وزارت دفاع و سعی کرده‌ام در تمام جلسات علنی مجلس حاضر باشم و در حد توان خواسته‌های قانونی ایثارگران که از طریق نمایندگان محترم پیگیری می‌شود را به سرانجام برسانیم. طبق آماری که داریم حدود 70 درصد مکاتبات نمایندگان مجلس با بنیاد همراه با پاسخگویی در کوتاه‌ترین زمان از جانب ما بوده است و 30 درصدی که بدون جواب مانده، به دلایلی چون ناقص بودن مدارک فرد متقاضی یا ناهماهنگی ادارات استانی بوده است.   با همکاری بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح تهیه و به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد مشخص می‌شود. آیین‌نامه اجرایی این قانون نیز تصویب و ابلاغ شده است و ملاک اجرایی در این حوزه این آیین‌نامه است. اگر مواردی باشد که در چهارچوب احکام این آئین‌نامه نباشد، با تدبیر و حکم مقام معظم رهبری بحث احراز شهادت مشخص می‌شود و بنیاد نیز به وظایف خود عمل می‌کند. البته در مورد احراز شهادت آتش‌نشان‌ها، محیط‌بان‌ها و کارکنان حلال احمر که در حین مأموریت کشته می‌شوند خلأ قانونی داریم. به همین علت پیشنهادی در دولت با عنوان ایثارگران یا فداکاران خدمتی در حال رسیدگی است که در صورت تصویب، به عزیزانی که در این حوزه‌ها جان خود را از دست می‌دهند و یا دچار مجروحیت می‌شوند، فداکاران یا ایثارگران خدمت اطلاق خواهد شد که تسهیلات غیرمالی در پیش‌نویس این آئین‌نامه پیش‌بینی‌شده است و قطعه‌ای نیز برای این عزیزان در آرامستان‌ها در نظر گرفته می‌شود. *در حوزه معاضدت حقوقی چه اقداماتی از سوی معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد انجام می‌شود؟ _ معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد بر طبق اساسنامه موظف است از هریک از ایثارگران در حوزه جرائم غیر عمد که دارای پرونده‌های قضایی باشند، حمایت قضایی کند. جرائم غیر عمد حوزه‌هایی چون مشکلات خانوادگی، امور ثبتی، جرائم مالی و چک را در بر می‌گیرد و در صورت مراجعه این عزیزان به دادگاه‌ها، از حمایت‌هایی چون مشاوره‌های حقوقی و تنظیم لایحه دفاعیه بهره‌مند می‌شوند و یکی از کارشناسان معاونت حقوقی نیز به‌عنوان نماینده این معاونت در محاکم قضایی، در کنار آنان خواهد بود. در صورت درخواست ایثارگر برای استفاده از وکیل، این معاونت تا سقف 1 میلیون و 500 هزار تومان بر اساس ردیف بودجه‌ای، کمک مالی خواهیم داد. البته معاونت حقوقی و امور مجلس در صورت نیاز، در موارد خاص بسیار فراتر از دستورالعمل‌ها خدمات قضایی ایثارگران را پیگیری و مدیریت می‌کند. *این حمایت‌ها مستقیماً از سوی معاونت صورت می‌گیرد یا بحث راه‌اندازی موسسه‌ای برای ارائه این خدمات نیز وجود دارد؟ _حمایت‌های قضایی از ایثارگران مستقیماً از طریق ادارات کل و ادارات شهرستان‌ها انجام می‌شود و هرسال اعتبارات این بخش بر اساس تعداد پرونده‌های استانی، تخصیص پیدا می‌کند. قرار بر این است که بخشی از معاضدت‌های قضایی از طریق موسسه‌ای که اعضای آن تحصیل‌کردگان و متخصصان رشته حقوقی باشند که از خانواده ایثارگری هستند، انجام شود، اما این موسسه هنوز راه‌اندازی نشده است. از طرف دیگر سمن‌های حقوقی که اعضای آن‌ها از جامعه هدف بنیاد هستند، با این معاونت ارتباط دارند. البته بحث همیار عدل نیز از سوی معاونت محترم تعاون و امور اجتماعی و اداره کل مددکاری و امور اجتماعی در حال اجراست و تعدادی از قضات بازنشسته و وکلایی که با نیت خیرخواهانه، علاقه‌مند به فعالیت در حوزه ایثارگران هستند، به‌صورت خودجوش حمایت‌های قضایی را از ایثارگران انجام می‌دهند. *لطفاً در خصوص تصویب مواد الحاقی احکام دائمی برنامه‌های توسعه در مورد ایثارگران توضیح دهید. _نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در ماده الحاقی ششم این احکام مصوب کردند تا والدین، همسران و فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان و همچنین همسران و فرزندان جانبازان بالای بیست‌وپنج درصد (25%) و بالاتر و آزادگان بالای یک سال سابقه اسارت، همسران و فرزندان آنان و رزمندگان دارای شش ماه متوالی یا نُه ماه متناوب سابقه و بیشتر دارنده بورسیه تحصیلی، در محل دانشگاه تعیین‌شده استخدام رسمی و قطعی شوند. همچنین ماده الحاقی 24 بر این اساس است که هرگونه به‌کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات، بازخرید یا بازنشسته شده یا می‌شوند به‌استثنای مقامات، اعضای هیئت‌علمی، ایثارگران، فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد (70%) و بالاتر در دستگاه‌های اجرایی یا دارای ردیف یا هر دستگاهی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع است و همچنین هرگونه پرداخت از هر محل و تحت هر عنوان به افراد بازنشسته و بازخرید توسط دستگاه‌های مذکور ممنوع است. طبق این ماده، کلیه قوانین و مقررات عام مغایر این حکم به‌استثنای ماده (41) قانون الحاق موادی به تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده (95) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (91) قانون استخدام کشوری ـ مصوب 31/3/1345 ـ لغو می‌شود. ماده 25 الحاقی این احکام نیز تعیین و اعمال امتیازات شغل و شاغل و فوق‌العاده‌های مربوط به ایثارگران (جانبازان، آزادگان، رزمندگان و فرزندان شهید و فرزندان جانبازان هفتاد درصد (70%) و بالاتر) و اجرای سایر احکام قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد آنان باید به‌گونه‌ای صورت گیرد که دریافتی آنان بابت ایثارگری کاهش نداشته و امتیازات قانونی نظیر عدم نیاز به شرکت در آزمون‌های استخدامی و شرط سنی و تحصیلی کماکان اجرا و اعمال شود. همچنین بر اساس تبصره این ماده نیز مناطق جنگ‌زده موضوع بند (2) ماده (68) قانون مدیریت خدمات کشوری توسط هیئت‌وزیران تعیین می‌شود. همچنین بر اساس مواد الحاقی 26 و 28 نیز ایثارگران و فرزندان شهدا مشمول قوانین، مقررات و ضوابط استخدامی خاص مربوط به خود هستند و در ماده الحاقی 28 دولت مجاز است به همسران، فرزندان و والدین شهدای دارای تابعیت خارجی (غیر ایرانی) که در هشت سال دفاع مقدس یا بعدازآن در راستای مأموریت‌های محوله از سوی مراجع ذیصلاح، به شهادت رسیده‌اند، حداکثر یک سال پس از تقاضای تابعیت، تابعیت ایرانی اعطاء کند. در ماده الحاقی 54 نیز آمده که دولت موظف است از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران، نسبت به استمرار پرداخت مستمری پدر و مادر شهید فوت‌شده دارای فرزندان معلول، محجور، مطلقه تحت تکفل، نامادری و بیماری صعب‌العلاج اقدام نماید. همچنین در تبصره‌های این ماده الحاقی، درصورتی‌که از حق‌وحقوق دولتی این دسته از افراد به‌طور ماهانه برخوردار باشند از این ماده مستثنی هستند و نیز فرزندان شهید که معلول، محجور و دارای بیماری صعب‌العلاج هستند و قادر به کار نیستند از حقوق ماهانه برخوردار می‌شوند. این موارد پس از تأیید شورای محترم نگهبان به‌عنوان قانون دائمی ابلاغ خواهد شد. *تعامل معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مجلس شورای اسلامی چگونه است؟ _از ابتدای ورود بنده به این معاونت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای شهیدی نماینده محترم ولی‌فقیه، معاون رییس‌جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران بر تعامل مثبت با نمایندگان محترم مجلس تأکید کردند. بر همین اساس تمام تلاش خود را بر ایجاد فضایی کاملاً تعاملی با نمایندگان محترم معطوف کرده‌ایم. سعی کرده‌ام در تمام جلسات علنی مجلس حاضر باشم و در حد توان خواسته‌های قانونی ایثارگران که از طریق نمایندگان محترم پیگیری می‌شود را به سرانجام برسانیم. طبق آماری که داریم حدود 70 درصد مکاتبات نمایندگان مجلس با بنیاد همراه با پاسخگویی در کوتاه‌ترین زمان از جانب ما بوده است و 30 درصدی که بدون جواب مانده، به دلایلی چون ناقص بودن مدارک فرد متقاضی یا ناهماهنگی ادارات استانی بوده است. انتهای پیام/ ]]> حقوقی و امور مجلس Mon, 06 Jun 2016 10:47:05 GMT http://isaar.ir/doc/news/fa/166890/ طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان اصلاح و تصویب شد http://isaar.ir/doc/news/fa/163105/  معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: براین اساس طرح مذکور مقرر شده است: ماده واحده ـ از تاریخ ابلاغ این قانون، به کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در دستگاه­های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب 8/7/1386 و کلیه دستگاه­هایی که به نحوی از انحا از بودجه عمومی کل کشور استفاده می­کنند، ممنوع می­باشد. تبصره 1ـ مقامات مذکور در ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری و هم­طرازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان 70% و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه ناشی از اصل 110 قانون اساسی از شمول این قانون مستثنی می­باشند. تبصره 2ـ دستگاه­های موضوع این قانون درصورت لزوم می­توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به صورت پاره وقت و ساعتی استفاده کنند. حداکثر ساعات مجاز برای استفاده از بازنشستگان، یک سوم ساعات اداری کارمندان رسمی است و حق­الزحمه این افراد متناسب با ساعات کاری آنها حداکثر معادل یک سوم کارمندان رسمی همان شغل تعیین و پرداخت می­شود. تبصره 3ـ دستگاه­های مشمول مکلفند ظرف مدت 60 روز از تاریخ ابلاغ این قانون آن دسته از افرادی که برخلاف مفاد این قانون به کار گرفته شده­اند را از خدمت منتزع و با آنان تسویه حساب کنند. افراد مذکور نیز باید ظرف مهلت قانونی مقرر، سمت و پست خود را ترک نمایند. پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است. تبصره 4ـ کارکنان و اعضای هیأت مدیره مناطق آزاد تجاری، صنعتی نیز مشمول این قانون می­باشند. تبصره 5ـ از تاریخ ابلاغ این قانون، ماده (41) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 15/8/1384 و ماده (91) قانون استخدام کشوری ـ مصوب 31/3/1345، ماده (95) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب 8/7/1386 و بند (ب) ماده (65) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 15/10/1389 نسخ می­شود. این مصوبه درصورت تأیید شورای نگهبان برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد. پایان پیام ]]> حقوقی و امور مجلس Wed, 11 May 2016 07:59:29 GMT http://isaar.ir/doc/news/fa/163105/ تعیین شرایط پرداخت کمک معیشت به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال http://isaar.ir/doc/news/fa/162981/   سعید عندلیبی عنوان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط پرداخت کمک معیشت به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد درآمد را مشخص کردند. نمایندگان در نشست علنی روزیکشنبه 19 اردیبهشت مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه بودجه سال 95 اعاده شده از شورای نگهبان، با اصلاح تبصره الحاقی 15 این لایحه با 132 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس آن شرایط پرداخت کمک معیشت به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد درآمد مشخص شد. براساس بند الحاقی 15 اصلاحی لایحه بودجه سال 95 کل کشور؛ دولت مکلف است از محل اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران موضع ردیف 131600 جدول شماره 7 این قانون به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد درآمد که براساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند، ماهانه کمک معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند. پایان پیام.   ]]> حقوقی و امور مجلس Tue, 10 May 2016 15:09:36 GMT http://isaar.ir/doc/news/fa/162981/ مواد الحاقی احکام دائمی برنامه­ های توسعه کشور در مورد ایثارگران http://isaar.ir/doc/news/fa/162309/ سعید عندلیبی عنوان کرد ؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواد الحاقی احکام دائمی برنامه­های توسعه کشور، موارد زیر را درمورد ایثارگران به تصویب رساندند. ماده الحاقی 6 ـ والدین، همسران و فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان و همچنین همسران و فرزندان جانبازان بالای بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر و آزادگان بالای یکسال سابقه اسارت، همسران و فرزندان آنان و رزمندگان دارای شش ماه متوالی یا نُه ماه متناوب سابقه و بیشتر دارنده بورسیه تحصیلی، در محل دانشگاه تعیین شده استخدام رسمی و قطعی می­شوند. ماده الحاقی 24 ـ هرگونه به کارگیری افرادی که در اجرای قوانین  و مقررات، بازخرید یا بازنشسته شده یا می­شوند به استثنای مقامات، اعضای هیأت علمی، ایثارگران، فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد (70%) و بالاتر در دستگاه­های اجرایی یا دارای ردیف یا هر دستگاهی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می­کنند، ممنوع می­باشد و همچنین هرگونه پرداخت از هر محل و تحت هر عنوان به افراد بازنشسته و بازخرید توسط دستگاه­های مذکور ممنوع است. کلیه قوانین و مقررات عام مغایر این حکم به استثنای ماده (41) قانون الحاق موادی به تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده (95) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (91) قانون استخدام کشوری ـ مصوب 31/3/1345 ـ لغو می­گردد. ماده الحاقی 25 ـ تعیین و اعمال امتیازات شغل و شاغل و فوق­العاده­های مربوط به ایثارگران (جانبازان، آزادگان، رزمندگان و فرزندان شهید و فرزندان جانبازان هفتاد درصد (70%) و بالاتر) و اجرای سایر احکام قانون مدیریت خدمات کشوری درمورد آنان باید به گونه­ای صورت گیرد که دریافتی آنان بابت ایثارگری کاهش نداشته و امتیازات قانونی نظیر عدم نیاز به شرکت در آزمون­های استخدامی و شرط سنی و تحصیلی کماکان اجرا و اعمال گردد. تبصره ـ مناطق جنگ­زده موضوع بند (2) ماده (68) قانون مدیریت خدمات کشوری توسط هیأت وزیران تعیین می­شود. ماده الحاقی 26ـ ایثارگران و فرزندان شهدا مشمول قوانین، مقررات و ضوابط استخدامی خاص مربوط به خود می­باشند. ماده الحاقی 28ـ دولت مجاز است به همسران، فرزندان و والدین شهدای دارای تابعیت خارجی (غیر ایرانی) که در هشت سال دفاع مقدس یا بعد از آن در راستای مأموریت­های محوله از سوی مراجع ذی­صلاح، به شهادت رسیده­اند، حداکثر یکسال پس از تقاضای تابعیت، تابعیت ایرانی اعطاء کند. ماده الحاقی 54 ـ دولت موظف است از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران، نسبت به استمرار پرداخت مستمری پدر و مادر شهید فوت شده دارای فرزندان معلول، محجور، مطلقه تحت تکفل، نامادری و بیماری صعب­العلاج اقدام نماید. تبصره 1ـ درصورتی که از حق و حقوق دولتی این دسته از افراد به طور ماهانه برخوردار باشند از این ماده مستثنی می­باشند. تبصره 2ـ فرزندان شهید که معلول، محجور و دارای بیماری صعب­العلاج هستند و قادر به کار نیستند از حقوق ماهانه برخوردار می­شوند. لازم به ذکر است این موارد پس از تأیید شورای محترم نگهبان به عنوان قانون دائمی ابلاغ خواهد شد. پایان پیام   ]]> حقوقی و امور مجلس Wed, 04 May 2016 13:07:00 GMT http://isaar.ir/doc/news/fa/162309/ تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده (64) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران http://isaar.ir/doc/news/fa/162161/ سعید عندلیبی عنوان کرد ؛ هیأت وزیران در جلسه 5/2/1395 به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان مدیرت و برنامه­ریزی کشور و به استناد تبصره (2) ماده (64) قانون جامع خدمات­رسانی به ایثارگران ـ مصوب 1391 ـ آیین­نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب و ابلاغ کرد: آیین­نامه اجرایی ماده (64) قانون جامع خدمات­رسانی به ایثارگران ماده 1ـ در این آیین­نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند: الف ـ بنیاد : بنیاد شهید و امور ایثارگران ب ـ دستگاه­های مشمول: دستگاه­های موضوع ماده (2) قانون جامع خدمات­رسانی به ایثارگران ـ مصوب 1391 ـ پ ـ ایثارگران: شهید، مفقودالاثر، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده. ت ـ اسناد و آثار: اصل هرگونه اثر و سند فرهنگی، هنری، تاریخی، علمی مکتوب و غیرمکتوب متعلق به ایثارگران اعم از دیداری، شنیداری، نوشتاری، غیرنوشتاری، مضبوط، الکترونیکی و آثار موزه­ای و حجمی. ماده 2 ـ جمع­آوری اسناد و آثار از ایثارگران یا خانواده­های آنان، صرفاً توسط و از طریق بنیاد انجام خواهد شد و دستگاه­های مشمول موظف به همکاری و هماهنگی با بنیاد می­باشند. دستگاه­های مشمول موظفند اصل اسناد و آثار را که قبلاً گردآوری شده است، به بنیاد تحویل دهند. ماده 3 ـ بنیاد موظف است طبق استانداردهای ابلاغی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نسبت به نمایه­سازی و فهرست­نویسی و تشکیل بانک جامع اطلاع­رسانی اسناد و آثار ایثارگران اقدام و استانداردهای لازم را برای حفاظت و نگهداری اسناد و آثار ایثارگران فراهم و رعایت نمایند. ماده 4 ـ اسناد و پرونده­های دولتی از شمول این آیین­نامه مستثنی هستند. ماده 5 ـ اسناد و آثار با رعایت اصول طبقه­بندی جمع­آوری، نگهداری و مستندسازی خواهند شد و درصورت انتشار اسناد و آثار، رعایت حقوق مادی و معنوی صاحبان آن الزامی است. پایان پیام.   ]]> حقوقی و امور مجلس Tue, 03 May 2016 11:36:00 GMT http://isaar.ir/doc/news/fa/162161/ ششمين جلسه شوراي هماهنگي امور حقوقي بنياد http://isaar.ir/doc/news/fa/161513/   در ششمين جلسه شوراي هماهنگي امور حقوقي بنياد كه در روز سه شنبه 7/2/1395 با حضور آقايان عندليبي، معاون حقوقي و امور مجلس؛ ميرمرادي، معاون توسعه مديريت و حجت­الاسلام و المسلمين مؤذني، معاون فرهنگي و امور اجتماعي بنياد شهيد و امور ايثارگران و مهندس اسكندري، مديرعامل محترم سازمان اقتصادي كوثر و با ميزباني آن سازمان برگزار شد، بر لزوم ايجاد هماهنگي­هاي حقوقي در ميان بنياد شهيد و امور ايثارگران و سازمان­ها و مؤسسات تابعه آن تأكيد شد. آقاي عندليبي ضمن تبيين علل شكل­گيري شوراي هماهنگي امور حقوقي بنياد و ساختار آن شامل كميسيون­هاي پنجگانه بر اين نكته تأكيد نمودند كه رويكرد شورا، تسهيل­گري در امور سازمان­ها و مؤسسات تابعه است كه با هدف ارتقاي كارآيي و بهره­وري صورت مي­گيرد. اين شورا به هيچ وجه قصد ايجاد مانع در عملكرد اعضا ندارد. آقاي اسكندري نيز ضمن معرفي سازمان اقتصادي كوثر، وضعيت امور حقوقي اين سازمان را تبيين نمودند و بر لزوم اهتمام هرچه بيشتر در تنظيم قراردادها با رويكرد پيشگيري از مسائل حقوقي تأكيد نمودند. آقاي ميرمرادي نيز بر نقش شورا در تفسير مقررات حاكم بر بنياد و لزوم به كارگيري كارشناسان آشنا و مسلط به حوزه­هاي برنامه و بودجه و مديريت در اين شورا را مورد توجه قرار دادند.در اين جلسه دوره­هاي آموزشي پيشنهادي معاونت حقوقي بنياد و حوزه­هاي حقوقي سازمان­ها و مؤسسات تابعه بنياد كه در كميسيون آموزش شورا تصويب شده بود، مورد بحث و بررسي قرار گرفت و عناوين دوره­هاي كوتاه مدت تصويب شد. همچنین مقرر گرديد برنامه عملياتي براي اجراي اين دوره­ها پس از اصلاح محتواي دوره­ها با همفكري و مشاركت خود سازمان­ها و مؤسسات ذي­نفع و با همكاري ويژه اداره كل توسعه منابع انساني بنياد تهيه شود. ]]> حقوقی و امور مجلس Wed, 27 Apr 2016 10:27:35 GMT http://isaar.ir/doc/news/fa/161513/ عندلیبی: تصويب­ آيين­نامه اجرايي ماده (66) قانون جامع خدمات ­رساني به ايثارگران ، گامي به سوي عدالت آموزشي http://isaar.ir/doc/news/fa/160276/ سعید عندليبي، معاون  حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد و امور ايثارگران اعلام کرد، تصويب آيين­نامه اجرايي ماده (66) قانون جامع خدمات­رساني به ايثارگران گامي مثبت به سوي ايجاد عدالت آموزشي در برخورداري ايثارگران از امكانات و تسهيلات آموزشي است. اين آيين­نامه كه در جلسه مورخ 24/1/1395 هيأت محترم وزيران به تصويب رسيد ضوابط لازم براي اجراي ماده (66) قانون جامع خدمات­رساني به ايثارگران و پرداخت 100% هزينه شهريه دانشجويان شاهد اعم از (همسر و فرزندان شهدا)، جانبازان 25% و بالاتر و همسر و فرزندان آنها و آزادگان و همسر و فرزندان آنان را كه در مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي غيردولتي، پيام نور، شبانه دولتي، دانشگاه آزاد اسلامي و هر مؤسسه و دانشگاه آموزش عالي شهريه­ بگير که شاغل به تحصیل هستند،توسط دولت را تبيين نموده است، معاون حقوقي و امور مجلس بنياد تأكيد نمود كه مؤسسات شهريه­ بگير موضوع ماده (66) بايد مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي باشند و در آيين­نامه رشته­هاي تحصيلي مورد نياز، نوع، ميزان و شرايط پرداخت هزينه شهريه دانشجويي مشخص شده است. عندليبي افزود: مباحث مفصلي ميان نمایندگان دستگاه­هاي عضو كميسيون امور اجتماعي دولت و بنياد جريان داشت و نهایتاً توانستيم به ضوابطي برسيم كه ضمن تأمين منافع ايثارگران معزز، پرداخت هزينه­هاي دانشجويي را هدفمند و اثرگذار نمايد.براي نمونه، براي طول سنوات تحصيلي در آيين­نامه سقف مشخص كرده­ايم تا هم از افت تحصيلي دانشجويان ايثارگر جلوگيري نموده و هم از ايجاد هزينه­هاي بيهوده و غيرموجه اجتناب شود. ]]> حقوقی و امور مجلس Mon, 18 Apr 2016 06:15:37 GMT http://isaar.ir/doc/news/fa/160276/ عملکرد بنیاد در دیدارهای منظم با خانواده ایثارگران باعث ایجاد آرامش شده است http://isaar.ir/doc/news/fa/159218/ به گزارش «ایثار»، دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه، 16 فروردین ماه 95 در دیدار نوروزی حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی شهیدی، نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و مسئولان ارشد بنیاد با اشاره به عملکرد بنیاد در دو سال گذشته گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی از دستگاه‌های اجرایی است که در دو سال گذشته خیلی خوب عمل کرده است. شهیدی در این دیدار با تبریک سال نو به ارائه گزارشی از عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه‌هایی مانند ساماندهی گلزارهای شهدا، اشتغال ایثارگران، مسکن و درمان ایثارگران و همچنین اقدامات انجام شده برای شهدای مدافع حرم و شهدای منا و اصلاحات ساختاری در سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت. نماینده ولی فقیه در بنیاد با اشاره به پرداخت معوقات ایثارگران از سال 76 تا 90 و اقدامات انجام شده برای پرداخت معوقات سال 91 در مناطق محروم، گفت: قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است. دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به تأثیر خصوصیات شخصی حجت الاسلام و المسلمین شهیدی در پیشبرد کارهای بنیاد شهید و امور ایثارگران، بر اهمیت بعد عاطفی دیدارها با خانواده‌های شهدا و ایثارگران تأکید کرد و گفت: عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران برای دیدارهای منظم با خانواده‌های شهدا و ایثارگران باعث ایجاد آرامش در بین خانواده‌ها شده است. رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مناسب بنیاد شهید و امور ایثارگران برای کارآفرینی و اشتغال ایثارگران، گفت: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد در زمینه پیشنهادات بنیاد برای کارآفرینی ایثارگران همکاری بیشتری داشته باشد. لازم به ذکر است بنیاد شهید و امور ایثارگران در قالب طرح سپاس از سال 92 تاکنون با همراهی مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران را در برنامه خود قرار داده است. انتهای پیام/   ]]> حقوقی و امور مجلس Wed, 06 Apr 2016 06:59:49 GMT http://isaar.ir/doc/news/fa/159218/ تصویب آئین نامه اجرایی ماده 66 قانون جامع http://isaar.ir/doc/news/fa/159095/  سعید عندلیبی عنوان کرد ؛ آیین نامه اجرایی ماده (66) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در خصوص سازوکار پرداخت شهریه دانشجویان ایثارگر در دانشگاه های شهریه بگیر، در کمیسیون امور اجتماعی دولت الکترونیک تصویب و بزودی برای تصمیم گیری هیئت محترم وزیران ارایه می شود. ماده (66) قانون مزبور اشعار می دارد:«ماده۶۶ ـ بنیاد موظف است نسبت به تأمین و پرداخت صد درصد (۱۰۰%) هزینه شهریه کلیه دانشجویان شاهد (همسر و فرزندان شهدا)، جانباران بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و همسر و فرزندان آنها و آزادگان و همسر و فرزندان آنان را که در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی، پیام نور، شبانه‌ دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و هر مؤسسه و دانشگاه آموزش عالی شهریه‌بگیر مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول تحصیل می‌باشند، اقدام نماید.»   ]]> حقوقی و امور مجلس Tue, 05 Apr 2016 07:18:22 GMT http://isaar.ir/doc/news/fa/159095/ عملکرد بنیاد در دیدارهای منظم با خانواده ایثارگران باعث ایجاد آرامش شده است http://isaar.ir/doc/news/fa/159094/ به گزارش «ایثار»، دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه، 16 فروردین ماه 95 در دیدار نوروزی حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی شهیدی، نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و مسئولان ارشد بنیاد با اشاره به عملکرد بنیاد در دو سال گذشته گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی از دستگاه‌های اجرایی است که در دو سال گذشته خیلی خوب عمل کرده است. شهیدی در این دیدار با تبریک سال نو به ارائه گزارشی از عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه‌هایی مانند ساماندهی گلزارهای شهدا، اشتغال ایثارگران، مسکن و درمان ایثارگران و همچنین اقدامات انجام شده برای شهدای مدافع حرم و شهدای منا و اصلاحات ساختاری در سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت. نماینده ولی فقیه در بنیاد با اشاره به پرداخت معوقات ایثارگران از سال 76 تا 90 و اقدامات انجام شده برای پرداخت معوقات سال 91 در مناطق محروم، گفت: قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است. دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به تأثیر خصوصیات شخصی حجت الاسلام و المسلمین شهیدی در پیشبرد کارهای بنیاد شهید و امور ایثارگران، بر اهمیت بعد عاطفی دیدارها با خانواده‌های شهدا و ایثارگران تأکید کرد و گفت: عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران برای دیدارهای منظم با خانواده‌های شهدا و ایثارگران باعث ایجاد آرامش در بین خانواده‌ها شده است. رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مناسب بنیاد شهید و امور ایثارگران برای کارآفرینی و اشتغال ایثارگران، گفت: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد در زمینه پیشنهادات بنیاد برای کارآفرینی ایثارگران همکاری بیشتری داشته باشد. لازم به ذکر است بنیاد شهید و امور ایثارگران در قالب طرح سپاس از سال 92 تاکنون با همراهی مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران را در برنامه خود قرار داده است. انتهای پیام/   ]]> حقوقی و امور مجلس Tue, 05 Apr 2016 07:16:19 GMT http://isaar.ir/doc/news/fa/159094/