معرفی بنیاد

بنیاد شهید و امور ایثارگران، نهادی است انقلابی که در اجرای فرمان رهبر کبیر و بنیانگذر جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (رضوان‌الله تعالی علیه) در تاریخ 22/12/1358 و در پی موافقت مقام معظم رهبری مبنی بر ادغام سه نهاد انقلابی بنیاد شهید انقلاب اسلامی، سازمان جانبازان انقلاب اسلامی و ستاد رسیدگی به امور آزادگان تأسیس شده و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است که امور آن طبق مقررات و قوانین مربوط به نهادهای عمومی غیردولتی و در چهارچوب  اساسنامه و آیین‌نامه‌های مربوطه زیر نظر رییس‌جمهور و نظارت عالیه مقام معظم رهبری اداره می‌شود.

اساسنامه

قانون اصلاح قانون اساسنامه بنياد شهيد انقلاب اسلامي مصوب 1377

ماده 1- درماده (1) قانون اساسنامه بنياد شهيد انقلاب اسلامي مصوب‌1377 عبارت «بنياد شهيد انقلاب اسلامي» به عبارت «بنياد شهيد و امور ايثارگران» تغيير مي‌يابد و بعد از عبارت«درتاريخ 22/12/1358» عبارت «ودرپي‌موافقت مقام معظم رهبري مبني برادغام سه نهاد انقلابي بنياد شهيد انقلاب اسلامي، سازمان جانبازان انقلاب اسلامي وستاد رسيدگي به امور آزادگان» اضافه مي شود.

ماده 2- ماده(3) قانون فوق و بندهاي آن به شرح زير اصلاح مي‌گردد:

الف- در بند (1) ماده (3) بعد از واژه «شهادت» عبارت «و ايثار» اضافه مي‌شود.

ب - در بند(2) ماده (3) بعد از عبارت«شهيدان انقلاب اسلامي» عبارت «و ايثارگران» اضافه مي شود.

ج - بند(3) ماده (3) به شرح زير اصلاح مي شود:

«3 ـ اعتلاء معرفت و تعهد جامعه در قبال ارزشهاي فرهنگ ايثار و شهادت و بالا بردن تعهد آنان نسبت به رعايت شأن، حق، حرمت، منزلت جامعه هدف و خانواده آنان»

د- در بند (4) ماده (3) و همچنين در كليه مواد عبارت«شاهد، خانواده‌هاي معظم شاهد و نظاير آن» به عبارت «جامعه هدف» اصلاح مي شود.

ماده3 ـ ماده (4) قانون به شرح زير اصلاح مي شود:

«ماده 4 ـ در اين اساسنامه اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به كار مي رود:

الف – جامعه هدف: خانواده‌هاي شاهد، جانبازان، آزادگان و خانواده‌هاي آنان.

ب ـ خانواده هاي شاهد: پدر، مادر، همسر و فرزند شهيد، مفقودالاثر و اسير.

ج ـ خانواده جانباز و آزاده : همسر، فرزند و والدين تحت تكفل.

تبصره 1 ـ تعيين مصاديق عملي شهيد، مفقودالاثر، جانباز، آزاده و اسير در چهارچوب قوانين نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران بر اساس آئين‌نامه‌اي خواهد بود كه توسط وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با همكاري بنياد و ستاد كل نيروهاي مسلح تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.

تبصره 2 ـ كليه كساني كه تا تاريخ تصويب اين قانون توسط بنياد به عنوان شهيد، جانباز و يا آزاده شناخته شده اند همچنان از خدمات مربوط برخوردار خواهند بود.»

 ماده 4- ماده(5) قانون به شرح زير اصلاح مي‌گردد:

الف- در ماده (5) بعد از عبارت«امام خميني رضوان الله تعالي عليه» عبارت «وفرامين و تدابير مقام معظم رهبري » اضافه مي شود.

ب - در بند«الف» ماده (5) بعد از عبارت«درقبال شهادت» عبارت «و ايثار» و بعد از كلمه «روحيه» عبارت «ايثارگري و» اضافه مي شود و در بند(ب) ماده(5) عبارت«در قبال شهيد» به عبارت«در قبال شهداء و ايثارگري» تغيير مي‌يابد.

ج - متن زير به عنوان تبصره به جزء (4) بند (ب) ماده (5) اضافه مي شود:

«تبصره ـ نحوه و ضوابط اجراء اين بند به موجب آئين‌نامه‌اي كه بنا به پيشنهاد بنياد و با هماهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تهيه و به تصويب هيأت وزيران مي رسد تعيين خواهد شد.»

د – در جزء(4) بند(ب) ماده(5) بعد از عبارت«آثار شهداء»عبارت«و ايثارگران» اضافه مي‌شود.

هـ - در جزء(1) بند(ج) ماده (5) قبل از عبارت «نظارت در جهت ايجاد تسهيلات» عبارت «ارائه خدمات فرهنگي و آموزشي به جامعه هدف و» اضافه و عبارت«فرزندان شاهد» به عبارت«فرزندان آنان» اصلاح مي شود.

و - در جزء(1) بند(ج) ماده (5) عبارت «ارائه خدمات فرهنگي و آموزشي به والدين و همسران شاهد با همكاري مراجع ذي ربط » حذف مي شود.

ز - در ماده(5) رديفهاي سوم و چهارم جزء(2) بند(ج) حذف و متن زير اضافه مي‌شود:

«ـ تأمين بهداشت، درمان، مسكن، بيمه عمر، حوادث و بازنشستگي و نيازهاي معيشتي با حفظ عزت، كرامت ، شأن و جايگاه آنان. »

ح – متن زير به عنوان جزء ششم بند(ب) ماده (5) اضافه مي‌شود:

 «ـ توانمندسازي فردي و جمعي آحاد جامعه هدف به منظور ايفاء نقش و رسالت مطلوب و مؤثر در مديريت اداري و سياسي كشور.

ط - متن زير به انتهاي جزء (2) بند (ج) ماده (5) اضافه مي شود:

«ـ توجه خاص به امور فرزندان معلول، والدين از كارافتاده و همسران غير مزدوج شهداء.

ـ بسترسازي براي حضور فيزيكي فعال و مؤثر جانبازان در عرصه اجتماعي و پيش‌بيني امكانات خاص در معابر، اماكن عمومي و اداري، فضاها و وسايط نقليه عمومي در سطح شهرها و كشور.»

ي - در رديف اول جزء(3)بند(ج) ماده(5) عبارت«صغار شاهد» به عبارت «صغار و محجورين جامعه هدف» اصلاح گرديد.

ك - در انتهاي جزء(3) بند(ج)ماده (5) عبارت«به منظور وكالت خانواده هاي محترم شاهد»به عبارت«به عنوان وكيل در دعاوي جهت دفاع و استيفاي حقوق جامعه هدف» اصلاح مي شود.

ل - به انتهاي پاراگراف اول جزء(4)بند(ج) ماده (5) عبارت «و توسعه منابع مالي به منظور ايجاد پشتوانه هاي مادي براي فعاليتهاي محوله» اضافه مي شود.

ماده 5 - متن زير به عنوان بند(4) به ماده (6) قانون اضافه مي شود:

«4ـ كليه اموال و داراييها، مالكيتها و امكانات بنياد شهيد، ستاد رسيدگي به امور آزادگان و اموال و داراييهايي كه از بنياد مستضعفان با اذن مقام معظم رهبري منتقل مي‌شود.»

ماده 6 - در بند (4) ماده (7) قانون بعد از كلمه «كمكهاي» عبارت «بنياد مستضعفان و ساير» اضافه مي شود.

ماده 7- ماده(9) قانون و تبصره‌آن به شرح زير اصلاح مي گردد:

الف – در بند(3) ماده يادشده بعد از عبارت«رئيس بنياد» عبارت «به عنوان نايب رئيس هيأت امناء» اضافه و عبارت«يك نفر» در بند (4) به عبارت«دونفر» و در بند(5) عبارت «رئيس سازمان برنامه و بودجه» حذف و در بند(6) عبارت«دونفر» به عبارت« سه نفر» اصلاح و عبارت«وزراء رفاه و تأمين اجتماعي و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي» به عنوان بند(7) به ماده يادشده اضافه مي‌شود. و عبارت«به پيشنهاد بنياد» به‌عبارت«به پيشنهاد رئيس بنياد» تغيير مي‌يابد.

ب - تبصره ماده (9) به شرح زير اصلاح مي شود:

«تبصره ـ يكي از معاونان بنياد بنا به پيشنهاد رئيس بنياد و تأييد رئيس هيأت امناء به عنوان دبير جلسه بدون حق رأي شركت خواهد كرد. »

ماده 8- در بند(3) ماده(10) قانون بعد از كلمه «سالانه» كلمه «تشكيلات» اضافه و بندهاي زير به عنوان بندهاي(7)،(8)،(9) و (10) به ماده يادشده اضافه مي‌شود:

«7 ـ بررسي و تأييد تغييرات و اصلاحات اساسنامه پس از أخذ موافقت مقام‌معظم‌رهبري به منظور طي مراحل تصويب.

8 ـ  تصويب آئين نامه‌هاي مالي و معاملاتي بنياد در حدود قوانين ومقررات.

9 ـ تصويب ضوابط سرمايه گذاري شركتهاي وابسته.

10 ـ سياستگذاري نحوه اداره و اتخاذ تصميم در رابطه با نحوه اداره و مصرف درآمدهاي حاصل از فروش آن قسمت از اموال و املاك بنياد و فعاليتهاي اقتصادي سازمانهاي وابسته كه شرعاً تصرف در آنها با اذن ولي فقيه مي باشد براساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري در جهت اهداف عاليه بنياد.

تبصره ـ دستورالعمل نحوه تشكيل جلسات و تصميم‌گيري در اولين جلسه هيأت امناء بنا به پيشنهاد رئيس بنياد به تصويب هيأت امناء خواهد رسيد.»

ماده 9- ماده(11) قانون و بندهاي آن به شرح زير اصلاح مي‌گردد:

الف- در بند(1) ماده (11) بعد از كلمه «جامعه» عبارت «و ارائه آن به هيأت امناء» اضافه و عبارت «به هيأت امناء» حذف مي شود.

ب - در بند(2) ماده (11) كلمه «برنامه ريزي» به عبارت«نظارت بر» اصلاح مي‌شود.

ج - بند(5) ماده(11) حذف شد.

ماده 10- درانتهاي بند(3) ماده(12) قانون عبارت«و پايان دادن به دعاوي از طريق مصالحه و يا ارجاع به داوري با رعايت قوانين» اضافه و در بند(4) ماده يادشده عبارت «و ايجاد واحدهاي جديد يا انحلال و تجزيه يا ادغام واحدهاي تابع بنياد كه ضروري تشخيص داده شده است با رعايت قوانين و مقررات مربوط» حذف و بندهاي زير به عنوان بندهاي (5) تا (11) به ماده يادشده اضافه مي شود:

«5 ـ اتخاذ تصميم در مورد سرمايه گذاري از محل منابع در اختيار بنياد در چهارچوب سياستهاي مصوب هيأت امناء.

6 – تهيه پيش نويس آئين نامه ها و ارائه آنها به هيأت امناء جهت طي مراحل تصويب.

7 – بررسي و ارائه پيشنهاد اصلاح و يا تغيير مواد اساسنامه به هيأت امناء جهت طي مراحل تصويب.

8 – تهيه تشكيلات تفصيلي بنياد و تصويب در هيأت امناء.

9 – انعقاد هرگونه قرارداد و تغيير و تبديل و يا فسخ و اقاله آن و خريد و فروش و معاوضه اموال و ماشين آلات و برگزاري مناقصه و مزايده در حدود آئين‌نامه‌هاي مالي و معاملاتي.

10 ـ قبول اموال واحدهاي اقتصادي و سهام يا سهام الشركه به نحوي كه متضمن صرفه و صلاح بنياد باشد.

11 ـ تأسيس، ادغام، انحلال يا واگذاري شركتها و واحدهاي اقتصادي بنياد در چهارچوب قوانين و مقررات و مصوبات هيأت امناء.

تبصره ـ رئيس بنياد مي‌تواند با حفظ مسؤوليت، بخشي از وظايف و اختيارات خود را به هر يك از كاركنان تفويض نمايد».

ماده 11-  ماده (14) قانون به شرح زير اصلاح مي شود:

 «ماده 14 ـ رئيس بنياد موظف است ظرف چهار ماه پس از تصويب اين قانون نسبت به تهيه مقررات اداري و استخدامي بنياد و ساير آئين‌نامه‌هاي مورد نياز براي اجراء اين اساسنامه حسب مورد اقدام و جهت تصويب به هيأت وزيران ارائه نمايد.»

ماده 12- متن زير به عنوان ماده(15) به قانون الحاق و شماره مواد (15) و (16) به ترتيب به (16) و (17) اصلاح مي‌شود:

«ماده 15ـ انتقال كاركنان رسمي بنياد كه تا پايان سال 1383 به استخدام درآمده‌اند و مأموريت آنها به ساير دستگاهها و نهادهاي دولتي و يا عمومي با رعايت مقررات مربوط به كاركنان دولت مجاز است.

قانون فوق مشتمل بر دوازده ماده در جلسه علني روز يكشنبه مورخ هجدهم فروردين‌ماه يكهزار و سيصد و هشتاد و هفت مجلس شوراي اسلامي ‌تصويب و در تاريخ 4/2/1387 به تأييد شوراي نگهبان رسيد.

قانون اساسنامه بنياد شهيد انقلاب اسلامي

‌فصل اول - كليات

‌ماده 1 - بنياد شهيد انقلاب اسلامي - كه از اين پس دراين اساسنامه به اختصار "‌بنياد" ناميده مي‌شود - نهادي است انقلابي كه در اجراي فرمان‌رهبر كبير و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني رضوان‌ا...‌ تعالي‌عليه در تاريخ 1358.12.22 تأسيس شده و داراي شخصيت حقوقي‌و استقلال مالي و اداري است و امور آن طبق مقررات و قوانين مربوط به نهادهاي عمومي غير دولتي و در چهارچوب اين اساسنامه و آئين‌نامه‌هاي‌مربوطه زير نظر رئيس جمهور و نظارت عاليه مقام معظم رهبري اداره مي‌شود.

‌ماده 2 - مدت فعاليت بنياد از تاريخ تأسيس نامحدود است. انحلال يا خاتمه آن با نظر مقام معظم رهبري مي‌باشد.

‌فصل دوم - اهداف و وظايف

‌ماده 3 - اهداف بنياد عبارتند از:

1 - احياء، حفظ و ترويج فرهنگ شهادت در جامعه

2 - زنده نگهداشتن ياد و نام شهيدان انقلاب اسلامي و حفظ آثار آنها

3 - تجليل، تكريم ، صيانت و حمايت از خانواده‌هاي معظم شاهد

4 - تلاش براي استفاده از امكانات عمومي جامعه و نظام و نيز بهره‌گيري از سرمايه و دارايي بنياد براي رشد و اعتلاي مادي و معنوي خانواده‌هاي‌معظم شاهد

‌ماده 4 - منظور از شهيد در اين قانون ، كسي است كه جان خود را در راه انقلاب اسلامي و حفظ دستاوردهاي آن و يا دفاع از كيان جمهوري اسلامي‌ايران در مقابل تهديدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار نثار نموده و يا مي‌نمايد.

‌ضوابط تعيين مصاديق عملي شهيد و خانواده‌هاي شاهد بموجب آيين‌نامه‌اي خواهد بود كه توسط بنياد و ستادكل نيروهاي مسلح و وزارت اطلاعات‌تهيه و به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد.

‌تبصره - كليه كساني كه تا تاريخ تصويب اين قانون توسط بنياد، شهيد شناخته شده‌اند همچنان شهيد محسوب خواهند شد.

‌ماده 5 - اهم وظايف بنياد علاوه بر اجرا و پيگيري دستورات و فرمانهاي حضرت امام خميني رضوان‌الله تعالي عليه در رابطه با خانواده‌هاي معظم‌شاهد، از جمله فرمان ده ماده‌اي مورخ 1358.12.22 عبارتند از:

‌الف - در قبال شهادت:

‌برنامه‌ريزي و تلاش به منظور تبيين مفهوم و فلسفه جهاد و شهادت و ايثار، احيا، حفظ و ترويج فرهنگ و روحيه شهادت طلبي در جامعه به عنوان‌والاترين ارزش الهي از طريق:

1- بسيج كليه امكانات نظام و جامعه اسلامي به ويژه نهادهاي فرهنگي، اجتماعي، هنري، آموزشي و وسايل ارتباط جمعي

2- شناسايي و تقويت و ترويج عوامل و موجبات رشد و توسعه فرهنگ شهادت‌طلبي

3- بررسي و شناسايي عوامل بازدارنده و مخرب فرهنگ شهادت و ايثارگري و تلاش در امحاء و رفع آنها

ب - در قبال شهيد:

‌برنامه‌ريزي و تلاش براي تجليل و تكريم از مقام والاي شهدا و بزرگداشت و زنده نگه‌داشتن ياد و خاطره آنان از طريق:

1- برگزاري مراسم يادبود با الهام از مكتب عاشوراي حسيني و بااستفاده از مناسبتهاي ملي و مذهبي.

2- حفظ قداست و منزلت گلزار شهدا و محور قراردادن اين مراكز در برگزاري مراسم رسمي و مردمي و پيگيري مرمت و ارايه خدمات شايسته به‌مراكز مذكور توسط شهرداريها و ساير نهادهاي ذيربط براساس ضوابطي كه بنياد اعلام مي‌كند.

3- پي‌گيري نامگذاري معابر، ميادين، مراكز فرهنگي، اجتماعي و ساير اماكن عمومي و ملي به‌نام مبارك شهدا و نصب يادمانها از طريق‌دستگاههاي ذيربط.

4- جمع‌آوري و حفظ و نگهداري و معرفي آثار فرهنگي، ادبي، هنري، وصايا و ديگر آثار شهدا.

5- تشويق و ترغيب و حمايت از جامعه فرهنگي، آموزشي، هنري و انديشمندان، ادبا و نويسندگان در ثبت، تبيين و معرفي ويژگيها، سيره معنوي‌و فضايل اسوه‌هاي شهادت و ايثار.

ج - در قبال خانواده‌هاي شاهد:

‌برنامه‌ريزي و تلاش براي صيانت و رشد و اعتلاي مادي و معنوي خانواده‌هاي شاهد در زمينه‌هاي:

1- امور فرهنگي - آموزشي

- پيگيري و نظارت امور فرهنگي، تربيتي و آموزشي فرزندان شاهد و زمينه‌سازي رشد و تعالي فكري، روحي، اخلاقي و تحصيلي آنها از طريق:

- تهذيب و كسب معنويت اسلامي و ارتقاي معرفت ديني و بهره‌وركردن استعدادهاي الهي آنان.

- نظارت درجهت ايجاد تسهيلات لازم براي ارتقاي علمي، تحقيقي، آموزشي و مهارتهاي فكري و تخصصي و پرورش جسمي فرزندان شاهد در تمام‌مراحل و مقاطع تحصيلي به بهترين وجه با همكاري مراجع ذيربط.

- تقويت روحيه خدمت به "‌اسلام ناب محمدي" در خانواده‌هاي معظم شاهد.

- ارائه خدمات فرهنگي و آموزشي به والدين و همسران شاهد با همكاري مراجع ذيربط.

2- امور معيشتي و رفاهي

‌تلاش در جهت خود اتكايي اقتصادي و تأمين اجتماعي و رفاهي خانواده‌هاي شاهد از قبيل:

- فراهم‌سازي تسهيلات و ارايه حمايتهاي لازم و آموزشهاي تخصصي، فني و حرفه‌اي و نيز جلب مشاركت كليه سازمانها و دستگاههاي ذيربط جهت‌ايجاد اشتغال مفيد براي خانواده‌هاي شاهد.

- تأمين و پرداخت حقوق، مستمري و مزاياي خانواده‌هاي شاهد مشمول و داراي شرايط در چهارچوب قوانين، مقررات و ضوابط مربوط.

- تأمين مسكن همسر و فرزندان تحت پوشش فاقد مسكن و يا داراي مسكن نامناسب با كمك خانواده شاهد و مراجع ذيربط.

- تأمين خدمات درماني همسر، فرزندان و والدين شاهد تحت پوشش با همكاري دستگاههاي ذيربط.

- ارايه خدمات و تسهيلات در زمينه ازدواج فرزندان و همسران شاهد.

- پيگيري و انجام اقدامات ممكن درجهت ارايه خدمات و تسهيلات و مساعدتهاي لازم به والدين معظم شاهد.

3- امور حقوقي و قضايي

‌تلاش درجهت حل و فصل امور حقوقي و قضايي خانواده‌هاي شاهد با همكاري مراجع ذيربط از طريق:

- پيشنهاد و همكاري با مراجع قضايي در تعيين، نصب و عزل قيم و امين و مراقبت بر اعمال آنها، همچنين مراقبت بر اعمال اوليا، اوصيا، قيمها و‌حضانت‌كنندگان از صغار شاهد و رسيدگي به اختلافها در امر حضانت فرزندان و ارايه راه حل به محاكم.

- مساعدت و همكاري با مراجع ذيربط درجهت تبديل و تغيير در اموال و دارايي صغار شاهد در راستاي مصالح و غبطه آنان برحسب موازين شرعي و‌درصورت لزوم پي‌گيري به منظور حل و فصل اختلافات مربوط تا صدور حكم قطعي.

- درخواست تنفيذ وصيتنامه عادي شهدا ازمحاكم ذيصلاح و پي‌گيري امور مربوط به انحصار وراثت و مراقبت بر احصار و تحريم ماترك شاهد و تقويم‌و نگهداري حساب اموال صغار و محجورين و معاضدت حقوقي و قضايي خانواده‌هاي شاهد درصورت ضرورت.

- شركت كارشناسان حقوقي بنياد در محاكم ذيصلاح به منظور وكالت خانواده‌هاي محترم شاهد در دعاوي مربوطه بنا به درخواست آنان.

4- امور اقتصادي

- اداره و بهره‌برداري مطلوب از اموال و داراييهاي تحت پوشش بنياد.

- بكارگيري مطلوب پس‌اندازها، اموال و داراييهاي فرزندان شاهد - كه دراختيار بنياد است - براي تأمين آينده اقتصادي آنها و جلوگيري از كاهش ارزش‌داراييها.

‌تبصره - ضوابط تنظيم و صدور احكام كارگزيني و تشخيص افراد تحت تكفل شاهد بموجب آيين‌نامه‌اي خواهد بود كه توسط بنياد و سازمان امور‌اداري و استخدامي تهيه و به‌تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.

‌فصل سوم - اموال، داراييها و منابع مالي

‌ماده 6 - اموال و داراييهاي بنياد عبارت است از:

1- كليه اموال منقول و غيرمنقول، سهام، اوراق بهادار، وجوه نقد و ديگر داراييهايي كه به حكم محاكم به تملك بنياد درآمده يا در مي‌آيد.

2- كليه اموال، داراييهايي كه از طرف دولت دراختيار بنياد قرار مي‌گيرد.

3- اموال و داراييهايي كه از طرف اشخاص حقيقي و حقوقي به بنياد اهدا مي‌شود.

‌ماده 7 - منابع مالي بنياد عبارتند از:

1- كمكهاي مقام معظم رهبري.

2- كمكها و اعتبارات مصوب در بودجه عمومي كشور.

3- درآمدهاي حاصل از فعاليتهاي اقتصادي بنياد.

4- هدايا و كمكهاي اشخاص حقيقي و حقوقي.

 

‌فصل چهارم - اركان

‌ماده 8 - اركان بنياد عبارتند از:

1- هيأت امنا

2- نماينده ولي‌فقيه در بنياد (‌درصورت معرفي معظم‌له)

3- رئيس بنياد

‌ماده 9 - هيأت امناي بنياد مركب از هفت نفر به‌شرح زير است:

- رييس جمهور به عنوان رييس هيأت امنا

- نماينده ولي‌فقيه در بنياد (‌درصورت تعيين)

- رييس بنياد

- يك نفر از وزراء فرهنگي به انتخاب رئيس جمهور

- رييس سازمان برنامه و بودجه.

- دو نفر از شخصيتها و افراد بصير در امور فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي ازميان خانواده شهدا به پيشنهاد بنياد و تاييد رئيس جمهور

‌تبصره - رييس بنياد دبير هيأت امنا خواهد بود.

‌ماده 10 - وظايف و اختيارات هيأت امنا به شرح زير است:

1- پي‌گيري اوامر و رهنمودهاي ابلاغي مقام معظم رهبري

2- تصويب خط مشي‌ها و سياستهاي كلي

3- تصويب برنامه و بودجه سالانه

4- تصويب صورت حساب عملكرد سالانه

5- ارايه گزارش عملكرد سالانه بنياد به مقام معظم رهبري و كسب رهنمودهاي لازم

6- تصويب ساير موضوعاتي كه توسط رئيس بنياد براي تحقق اهداف بنياد ارايه مي‌شود

‌ماده 11 - اهم وظايف نماينده ولي فقيه درصورت تعيين به شرح زير مي‌باشد:

1 - پيشنهاد سياستهاي لازم براي حفظ و ترويج فرهنگ شهادت‌طلبي و ايثار در جامعه، جهت تصويب به هيأت امناء.

2 - برنامه‌ريزي امور فرهنگي خانواده‌هاي شاهد و حفظ و تعميق و ترويج فرهنگ شهادت و ايثار در جامعه و نظارت بر اجراي آن.

3 - تطبيق دستورالعملها و آيين‌نامه‌هاي داخلي با موازين شرعي و رهنمودهاي ابلاغي مقام معظم رهبري.

4 - اعمال اختيارات شرعي تفويض شده از سوي مقام معظم رهبري.

5 - سياستگزاري نحوه اداره و اتخاذ تصميم در رابطه با نحوه اداره و مصرف درآمدهاي حاصله از فروش آن قسمت از اموال و املاك بنياد و فعاليتهاي‌اقتصادي سازمانهاي وابسته كه شرعا تصرف در آنها با اذن ولي فقيه مي‌باشد براساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري مدظله در جهت تحقق اهداف‌عاليه بنياد.

6 - ارايه برنامه‌هاي عقيدتي - سياسي جهت رشد و ارتقاء خصوصيات فكري و اخلاقي خدمتگزاران خانواده‌هاي شاهد و ارتقاء جو معنوي بنياد.

7 - نظارت بر حسن جريان امور بنياد.

‌ماده 12 - رئيس بنياد بالاترين مقام اجرايي بنياد است كه به پيشنهاد رئيس‌جمهور و تاييد مقام معظم رهبري با حكم رئيس‌جمهور به‌مدت چهار‌سال منصوب و مسووليت اداره امور بنياد و اجراي برنامه‌ها را برعهده خواهد داشت و اهم وظايف او به شرح زير است:

1- تهيه، تدوين و پيشنهاد خط مشي‌ها و سياستهاي اجرايي، برنامه و بودجه سالانه، صورتهاي مالي و گزارش عملكرد سالانه بنياد به هيأت امنا براي‌اقدام لازم.

2- تنظيم و تدوين آيين‌نامه‌هاي لازم و همچنين پيشنهاد اصلاح تشكيلات جهت تصويب به مراجع ذيربط.

3- نمايندگي بنياد در كليه امور حقوقي و نزد كليه مراجع اعم از قضايي، اداري و قانونگذاري و طرح و اقامه دعاوي و دفاع و جوابگويي به هرگونه‌دعاوي حقوقي، جزايي و اداري به طرفيت از بنياد و انجام ساير فعاليتهاي لازم براي استيفاي حقوق بنياد با حق تعيين وكيل يا نماينده و تفويض‌اختيارات لازم به‌آنان براي انجام امور محول.

4- انجام كليه امور مالي، اداري، فرهنگي و اجتماعي، ازجمله عزل و نصب مديران و صدور دستورالعملها و بخشنامه‌هاي لازم همچنين گشايش انواع‌حسابهاي بانكي، انجام هر نوع معامله و هرگونه ارتباط با مؤسسات و سازمانهاي دولتي، غيردولتي و اشخاص حقيقي يا حقوقي و ايجاد واحدهاي‌جديد يا انحلال و تجزيه يا ادغام واحدهاي تابع بنياد كه ضروري تشخيص داده شده است با رعايت قوانين و مقررات مربوط. 

‌فصل پنجم - امور مالي و اداري

‌ماده 13 - بودجه تفصيلي بنياد هر سال براساس اعتبارات و كمكهاي مصوب از محل بودجه كل كشور و ساير منابع يادشده در ماده (7) اين‌اساسنامه تنظيم و پس از تصويب هيأت امنا به‌مورد اجرا گذارده مي‌شود.

‌تبصره - اعتبارات مربوط به بودجه عمومي هرسال در قالب طرح و برنامه و به‌صورت كمك در بودجه كل كشور منظور مي‌شود.

‌ماده 14 - امور مالي و معاملاتي بنياد تابع آيين‌نامه خاصي است كه ظرف (3) ماه از تاريخ تصويب اين اساسنامه توسط رئيس بنياد تهيه و‌به‌تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.

‌ماده 15 - مقررات اداري و استخدامي بنياد ظرف (3) ماه پس از تصويب اين اساسنامه در چهارچوب قانون نظام هماهنگ پرداخت بنا به پيشنهاد‌مشترك بنياد و سازمان امور اداري و استخدامي كشور به‌تصويب هيأت وزيران مي‌رسد.

‌ماده 16 - كليه قوانين و مقررات مغاير با اين اساسنامه لغو مي‌گردد.

انتهای پیام/

 
 
فراخوان دومین کنگرۀ ملی «شعر شهدای منا و شهدای مدافع حرم»